آمریکا یک ماهواره هشدار موشکی را به فضا پرتاب کرد

0 297

آمریکا یک ماهواره هشدار موشکی به‌نام سبیرس ژئو-۵ (SBIRS GEO-5) را توسط ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) به مدار زمین فرستاد. این عملیات روز سه‌شنبه ۱۸مه (۲۸اردیبهشت) ساعت ۱۷:۳۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد. ماهواره‌های سبریس ژئو که توسط نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) اپراتوری می‌شوند، از حسگرهای مادون قرمز بهره برده و به‌منظور جایگزینی ماهواره‌های هشدار موشکی DSP (سرواژه Defense Support Program) در مدار ژئو قرار می‌گیرند. 

سبیرس ژئو-۵ با وزنی در حدود ۴۵۰۰ کیلوگرم، دارای عمر طراحی ۱۲ سال بوده و باس LM-2100M در آن به‌کار رفته است. شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ماهواره‌های سبریس ژئو را توسعه می‌دهد و ساخت حسگرها نیز برعهده شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) است. 

حسگرهای ماهواره‌های سبیرس ژئو برای ایجاد انعطاف‌پذیری و حساسیت بیشتر نسبت به ماهواره‌های DSP طراحی شده‌اند و قادر به تشخیص سیگنال‌های مادون قرمز موج کوتاه و موج متوسط هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد طیف گسترده‌تری از ماموریت‌ها را انجام دهند. این حسگرها شامل دو نوع حسگر اسکن‌کننده (Scanning Sensor) و حسگری برای تمرکز بر یک محدوده (Staring Sensor) می‌شوند. حسگرهای اسکن‌کننده به نظارت کلی بر زمین پرداخته و فواصل زمانی کوتاه‌تری برای پایش یک نقطه را نسبت به ماهواره‌های DSP فراهم می‌آورند و حسگر‌های نوع دوم به‌منظور پایش محدوده‌هایی کوچک‌تر و تمرکز بر آن‌ها به‌کار می‌روند.

نمای ماهواره سبیرس ژئو-۵

 پیش‌تر ۴ ماهواره سبیرس ژئو طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ در مدار زمین قرار گرفته بودند؛ ماهواره‌هایی که از باس A2100M بهره می‌برند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها، نیروی فضایی ایالات متحده سبیرس ژئو-۶ را سال آینده میلادی راهی مدار زمین خواهد کرد. برنامه ساخت دو ماهواره دیگر یعنی سبیرس ژئو-۷و۸ نیز لغو شده و در عوض قرار است توسعه ماهواره‌های نسل بعدی هشدار موشکی آمریکا زودتر انجام شود.

اطلس ۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است. این ماهواره‌بر اولین ماموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده و با احتساب این عملیات تاکنون ۸۷ بار به فضا پرتاب شده است که فقط یک ماموریت ناموفق در کارنامه خود دارد. اطلس ۵ را شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) ساخته و طول کلی آن ۵۸.۳ متر است. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۵۹۰ تن قادر به حمل ۲۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۶ رقمی معادل ۱۱۰ میلیون دلار اعلام شده است.

 

defensenews ، spacenews ، wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space ، rocketlaunch

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17846
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها