انتشار تصاویر سیاره مشتری در سه طول موج مختلف

0 455

تصاویر جدید سیاره مشتری که در یک زمان و در سه طول موج متفاوت مرئی، فرابنفش و فروسرخ ثبت شده‌اند، جزئیات اتمسفر این سیاره را آشکار کرد. تصاویر مذکور توسط تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه جمنای شمالی (Gemini North) در ایالت هاوایی گرفته شده‌اند و دانشمندان با مقایسه آن‌ها با یکدیگر توانستند رفتار طوفان‌های این سیاره را مطالعه کنند.

طول موج مرئی

در طول موج مرئی و فرابنفش تصاویر یادشده، طوفان سرخ مشتری دیده می‌شود که در نیمکره جنوبی آن قرار دارد؛ درحالی‌که این طوفان در طول موج فروسرخ تقریبا محو است. همچنین در طول موج مرئی و فرابنفش فقط ناحیه‌هایی ثبت می‌شوند که مولکول‌های آن طول موج آبی و فرابنفش را جذب و فروسرخ را تابش می‌کنند.

طول موج فرابنفش

در نیمکره شمالی مشتری، در طول موج مرئی نواحی قهوه‌ای دیده می‌شود که در طول موج فرابنفش به‌دلیل فعالیت‌های استراتوسفری این سیاره پیدا نیست. تصاویر طول موج فروسرخ نیز اعماق مشتری و ضخامت ابرهای طوفان‌ها را نشان می‌دهد، درحالی‌که طول موج مرئی و فرابنفش فقط کروموسفر مشتری را مشخص می‌کنند و ابرهای پادساعت‌گرد (حرکت در خلاف جهت عقربه‌های ساعت) مشتری نیز در هر سه طول موج کاملا واضح هستند.


طول موج فروسرخ

همچنین در سمت جنوب غربی طوفان سرخ مشتری، یک طوفان سرخ کوچک‌تر مشاهده می‌شود که حدود ۲۱ سال پیش با به‌هم پیوستن سه طوفان دیگر تشکیل و روزبه‌روز بزرگتر شده است. طوفان مذکور درست مانند نمونه بزرگ خود در طول موج فروسرخ دیده نمی‌شود و جزئی از ابرهای سرد مشتری به‌حساب می‌آید. این طوفان ۷۲ هزار کیلومتری در تصویر مثل رگه‌های پرنوری در نیمکره شمالی مشتری دیده می‌شود.
منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17842
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها