پرتاب محموله ردیاب‌های بخار ناسا برای مطالعه بادهای جوی زمین

0 179

آژانس فضایی آمریکا طی پرتاب راکت کاوش (ساندینگ راکت) بلک برنت ۱۲ (Black Brant XII) محموله‌ای شامل ردیاب‌های بخار (Vapor Tracers) را برای مطالعه بادهای جوی به اتمسفر زمین فرستاد. این ماموریت پس از حدود یک هفته تاخیر، روز دوشنبه ۱۷مه (۲۷اردیبهشت) ساعت ۱۲:۴۴ به‌وقت گرینویچ از مرکز پرواز والوپس (Wallops) در ایالت ویرجینیا انجام شد و بلک برنت حامل محموله‌ای موسوم به کینت-ایکس (KiNET-X) بود که ناسا آن را به‌منظور انجام برخی تحقیقات به‌ویژه مطالعه بادهای جوی در بخش فوقانی اتمسفر و یونوسفر به اتمسفر زمین منتقل کرده است. بنابر اعلام آژانس فضایی آمریکا، ردیاب‌های بخار به‌صورت ایمن در ارتفاع ۳۴۹ تا ۴۰۰ کیلومتری زمین آزاد می‌شوند و امکان مشاهده چنین بادهایی را برای دانشمندان میسر می‌سازند.

رهاسازی این بخار‌های مصنوعی در جو زمین باعث ایجاد یک دنباله یا ابر در منطقه تحت بررسی می‌شود. پس از انتشار این ماده، محققان می‌توانند به‌صورت بصری حرکات بعدی بخار را در هنگام مشخص شدن تغییرات محیط پس‌زمینه آن مشاهده کنند. این روش مشابه تزریق رنگی کوچک و بی‌ضرر به یک رودخانه برای بررسی وضعیت و جریاناتی است که به‌دنبال آن اتفاق می‌افتد.

نکته جالب اینکه ردیاب‌های بخار در محموله مذکور از همان نوعی هستند که موجب رنگارنگ شدن آتش‌بازی‌های می‌شوند و البته بنابر اظهارات کارشناسان ناسا برای انسان و محیط زیست کاملا بی‌خطرند. مردم جزایر برمودا بهترین موقعیت را برای مشاهده این ردیاب‌های رنگی داشتند که فقط به‌فاصله کوتاهی پس از رهاسازی می‌توانستند آن‌ها را تماشا کنند.

بلک برنت ۱۲ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک راکت کاوش چهار مرحله‌ای است که قادر به حمل ۱۱۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع حداکثر ۱۵۰۰ کیلومتری سطح زمین (بسته به وزن محموله) است. از راکت کاوش‌ها برای عملیات‌های اندازه‌گیری و انجام تحقیقات در پروازهایی بین ۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری سطح زمین استفاده می‌شود. این بازه‌ ارتفاع تقریبا از بیشترین ارتفاع بالون‌های هواشناسی یعنی ۴۰ کیلومتر شروع می‌شود و کمترین ارتفاع ماهواره‌ها یعنی حدودا ۱۲۰ کیلومتر را نیز پوشش می‌دهد.

راکت کاوش یادشده با طول ۱۵ متر، دارای وزن برخاستی در حدود ۵۳۰۰ کیلوگرم بوده و از سوخت جامد استفاده می‌کند. راکت‌ کاوش‌های بلک برنت با احتساب این عملیات تاکنون ۱۲ عملیات پرتاب را پشت‌سر گذاشته‌اند.

 

wikipedia ، delmarvanow ، slashgear ، espash ، nasa ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17831
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها