طرح شهر مریخی با ظرفیت ۲۵۰ هزار شهروند+فیلم

0 226

شرکت چند ملیتی آبیبو (ABIBOO) از طرح خود برای ساخت نخستین شهر مریخی رونمایی کرده است که می‌تواند ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد و در امتداد و درون یک صخره عظیم ساخته خواهد شد. نخستین شهرک بزرگ مریخی که شهر نووآ (Nüwa) نامیده می‌شود، جایی است که مردم بدون قرارگیری در معرض خطر تابش مرگبار کیهانی، به نور خورشید دسترسی خواهند داشت. به‌گفته مدیران آبیبو این شرکت تمهیدات لازم برای فعالیت مستقل یک شهر مریخی و تامین نیازهای آن را در نظر گرفته و هدف ساخت یک تمدن پایدار در سطح مریخ است که بتواند بدون نیاز به حمل و نقل پیوسته مایحتاج از زمین، به حیات خود ادامه دهد. 


طبق اعلام شرکت مذکور ساخت‌وساز این شهر می‌تواند تا سال ۲۰۵۴ آغاز شود و اولین مهاجران بالقوه آن احتمالا تا سال ۲۱۰۰ به آن نقل مکان خواهند کرد. این‌طورکه در تصاویر این شهر دیده می‌شود، فضای داخلی اتاق‌های مجلل نووآ را نشان می‌دهد که قرار داشتن آن در کنار یک صخره باعث می‌شود تا مهاجران در خانه‌های شخصی زندگی کنند و بخش‌های دیگر شهر برای کشاورزی، دامپروری و تامین انرژی مانند استفاده از آرایه‌های خورشیدی باشد.

هنوز برنامه دقیقی برای چگونگی عملی شدن این ایده وجود ندارد. فشار جو در مریخ ۱ درصد فشار زمین، دما بسیار سرد و تابش پرتوهای کیهانی بالا است؛ به‌گونه‌ای‌که هر پوست بدون محافظی در معرض آن قرار بگیرد، خواهد سوخت. آلفردو مونوز (Alfredo Muñoz)، بنیان‌گذار استودیوی معماری آبیبو، می‌گوید: «ما مجبور شدیم تا بسیاری از تحقیقات را بر اساس محاسبه و کار با دانشمندان انجام دهیم تا بفهمیم در مریخ با چه شرایطی روبه‌رو خواهیم شد. روشن است که باید با چالش‌هایی روبه‌رو شویم که کاملا مختص شرایط مریخ بوده و یکی از آن‌ها فعالیت در گرانش تنها یک سوم گرانش زمین است.»


مونوز افزود: «وجود آب و دی‌اکسید کربن در مریخ کمک می‌کند تا بتوان مواد مناسب برای ساخت‌وساز را به‌دست آورد. اساسا با آب و دی‌اکسید کربن می‌توان کربن ساخت و با کربن می‌توان فولاد تولید کرد.» علاوه‌براین، تلاش‌هایی مانند تولید اکسیژن از جو مریخ که برای نخستین‌ بار توسط مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا انجام شد، امیدها به حضور پایدار در مریخ را افزایش داده است.

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17829
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها