باکتری‌های جدید روی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توانند آینده‌ای را روی مریخ بنا کنند

0 137

ناسا میکروب‌های ناشناخته مقاومی روی بدنه ایستگاه فضایی بین‌المللی کشف کرده که ممکن است بتوانند به ایجاد پایگاه دائمی روی مریخ کمک و سرنخ‌هایی درمورد زنده ماندن در ماموریت‌های طولانی فراهم کنند. این میکروب‌ها در زمین ناشناخته و گونه‌‌‌ای جدید از باکتری هستند؛ اما ژن آن‌ها نشان می‌دهد جنس یکسانی با باکتری آشنایی به‌نام متیلوباکتریوم (Methylobacterium) دارد. برخلاف بیشتر گونه‌های جدید دیگر، متیلوباکتریوم جدید ایستگاه فضایی که پژوهشگران آن را ام. آجمالی (M. ajmalii) نامیدند، شاید واقعا مفید باشد.

اعضای این گروه از باکتری‌ها معمولا در میان ریشه‌های گیاهان و نه روی بدنه ایستگاه‌های فضایی ساکن می‌شوند. یکی از گونه‌ها که در سامانه پشتیان حیات (Life-Support System) ایستگاه یافت شد، گونه باغی متیلوباکتریوم رودسیانوم بود؛ اما سه نمونه دیگر از سطح نزدیک قفسه تحقیقات مواد، دیواره پنجره‌ها و میز غذاخوری فضانوردان، نوع جدیدی بودند. این جنس از باکتری‌ها به‌علت عملکردهایی مانند کمک به تثبیت نیتروژن، تبدیل منابع پیچیده نیتروژن موجود در خاک به چیزی که گیاه می‌تواند به‌عنوان ماده مغذی بهره ببرد، معروف هستند؛ بدین‌ مفهوم که می‌توانند به رشد غذا در جهانی دیگر کمک کنند. علاوه‌بر‌این ام. آجمالی می‌تواند دربرابر سطوح بالای تابش مقاومت نموده و در شرایط کاملا خشک زنده بماند.

اگر یک باکتری مانند باکتری جدید حتی بتواند گردوغبار نابارور مریخ را به خاک گلدان تبدیل کند، این تنها چالش نخواهد بود. فضانوردان میکروبیوم خود را به هرجایی که می‌روند، می‌برند. مکان‌هایی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی، نوعی شرایط سخت تکاملی را برای این میکروب‌ها به‌وجود می‌آورند و فقط برخی از آن‌ها طی سفر زنده می‌مانند که همان‌ میکروب‌های کاملا سازگار با آن محیط هستند. فرود در مریخ نیز شرایط سخت مشابهی ایجاد می‌کند و بسیاری از آن‌ها از بین خواهند رفت؛ اما برخی از آن‌ها فرصتی عالی برای زندگی در محل‌های سکونت خارج از زمین به‌دست خواهند آورد. 

 

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17826
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها