اسپیس‌ایکس دو ماهواره کوچک را همراه با محموله ماهواره‌های استارلینک به فضا پرتاب کرد

0 277

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) بیست و هشتمین محموله ماهواره‌های اینترنتی خود شامل ۵۲ ماهواره استارلینک (Starlink) را همراه با ۲ ماهواره کوچک دیگر به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز شنبه ۱۵مه (۲۵اردیبهشت) ساعت ۲۲:۵۶ به‌وقت گرینویچ انجام شد و طی آن ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) ماهواره‌‌های استارلینک، ماهواره سنجشی کاپلا (Capella) متعلق به شرکت آمریکایی کاپلا اسپیس (Capella Space) و ماهواره تحقیق و توسعه تیواک-۰۱۳۰ (Tyvak-0130) متعلق به شرکت آمریکایی تیواک را از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به مدار زمین منتقل کرد.

با انجام ماموریت مذکور تعداد کل ماهواره‌های منظومه استارلینک با احتساب دو ماهواره آزمایشی که در ابتدای پروژه به فضا پرتاب شدند، به عدد ۱۶۶۷ رسید. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی منظومه استارلینک، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است. قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله تقریبا ۱۲ هزار ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲ هزار ماهواره به جهان ارائه دهد.

نمای ماهواره‌های استارلینک

ماهواره‌های کاپلا که با نام سکویا (Sequoia) نیز خوانده می‌شوند، ۱۱۲ کیلوگرم وزن دارند که اولین آن‌ها با وزنی تقریبا نصف ماهواره‌های فعلی در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان نمونه اولیه به مدار زمین ارسال شد. اکنون تعداد ماهواره‌های کاپلا بدون احتساب ماهواره اول به عدد ۴ رسید و قرار است در نهایت ۳۰ ماهواره برای تشکیل منظومه مذکور به فضا پرتاب شود. این ماهواره‌ها مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) در باند X هستند و توسط کاپلا اسپیس توسعه می‌یابند.

نمای ماهواره کاپلا-۲

ماهواره‌‌های کاپلا قادر به تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی کمتر از ۰.۵ متر از سراسر زمین بوده که برای این منظور به یک آنتن بازتابنده ۳.۵ متری مبتنی بر شبکه مش مجهز هستند. ماهواره‌های این منظومه می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر نوع شرایط آب‌و‌هوایی اقدام به تصویربرداری کنند. داده‌های تهیه‌شده توسط این منظومه در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، مقابله با بلایای طبیعی و پایش زیرساخت‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.

از دیگر ماهواره این ماموریت یعنی تیواک-۰۱۳۰ اطلاعات چندانی منتشر نشده است؛ اما پیش‌تر اداره ملی اقیانوسی و جوی (National Oceanic & Atmospheric Administration) ایالات متحده از آن به‌عنوان یک ماهواره برای رصدهای نجومی در طیف نوری یاد کرده بود. همچنین بر طبق درخواستی که به کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission) آمریکا برای برقراری ارتباط دو ماهواره تیواک-۰۱۳۰ و تیواک-۰۱۲۹ با ایستگاه‌های زمینی ارائه شده است، این ماهواره‌ها از یک آنتن برای برقراری ارتباط با زمین استفاده می‌کنند. تیواک-۰۱۲۹ ماهواره‌ای با ابعاد 6U است که دسامبر۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد و بر اساس اعلام تیواک، برای آزمایش‌های مرتبط با فضاپیماهای نسل بعدی در مدار قرار گرفته است.

فالکون-۹ یک ماهواره‌بر قابل بازیابی دو مرحله‌ای است که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد. این ماهواره‌بر حدود ۵۵۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تن محموله به مدار لئو است. فالکون-۹ اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۱۹ عملیات را به‌انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. این ماهواره‌بر از نفت سفید اصلاح‌شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17823
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها