سومین شکست راکت لب در پرتاب الکترون موجب نابودی دو ماهواره سنجشی شد

0 212

ماهواره‌بر الکترون (Electron) شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) در عملیات پرتاب شکست خورد و طی آن دو ماهواره سنجشی از بین رفتند. در این ماموریت که روز شنبه ۱۵مه (۲۵ اردیبهشت) ساعت ۱۱:۱۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه راکت لب در کشور نیوزلند صورت گرفت، مرحله دوم ماهواره‌بر پس از جدایش، برای مدت بسیار کوتاهی روشن و سپس خاموش شد و درنتیجه الکترون نتوانست به مدار برسد.

ماهواره‌بر مذکور در عملیات یادشده دو ماهواره بلک‌اسکای (BlackSky) منظومه ماهواره‌ای متعلق به شرکت آمریکایی بلک‌اسکای گلوبال (BlackSky Global) را با خود حمل می‌کرد. در این عملیات مرحله اول الکترون برای بار دوم با موفقیت بازیابی شد و به‌کمک چتر نجات در محلی معین در اقیانوس آرام فرود آمد.

تصویر اولین بازیابی مرحله اول الکترون در نوامبر۲۰۲۰

ماهوار‌های بلک‌اسکای با وزن ۵۶ کیلوگرم و عمر طراحی ۳ سال، از باس ماهواره‌ای اسکات (SCOUT) بهره می‌برند. این ماهواره‌‌ها مجهز به ابزاری موسوم به اسپیس‌ویو-۲۴ (SpaceView-24) بوده و قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) در چهار باند با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ تا ۱.۱ متر هستند. اولین ماهواره این منظومه سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و قرار است در نهایت ۶۰ ماهواره از منظومه مذکور در مدار لئو قرار گیرند.

نمای ماهواره‌های بلک‌اسکای

الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است.

الکترون اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده و با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۰ عملیات پرتاب داشته است که این سومین شکست آن محسوب می‌شود. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

 

wikipedia ، spacenews ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17821
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها