آخرین آزمایش زمینی آینه عظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب انجام شد

متخصصان آخرین آزمایش باز کردن آینه بزرگ طلایی تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) را روی زمین انجام دادند تا برای پرتاب در اواخر سال جاری میلادی آماده باشد. جیمز وب که به‌عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل شناخته می‌شود، هنگام آزمایش در تاسیسات اصلی سازنده خود یعنی شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) آینه عظیم ۶.۵ متری خود را باز کرد. این آینه که از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده، برای پرتاب توسط هر یک از حامل‌های فعلی بیش از حد بزرگ است؛ بنابراین طی عملیات پرتاب، پیکربندی فشرده‌ای خواهد داشت تا پس از رسیدن به مدار باز شود. اپراتورهای این تلسکوپ شامل ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STSci) آمریکا می‌شوند.

به‌گفته اعضای تیم ماموریت، این آزمون آخرین آزمایش مهم برای سامانه آینه جیمز وب است. لی فینبرگ (Lee Feinberg)، مدیر عناصر نوری تلسکوپ وب، دراین‌باره گفت: «آزمایش مذکور فقط یک بررسی استقرار نهایی جیمز وب، به‌منظور آمادگی برای قرارگیری در فضا نیست، بلکه با تکمیل آن، از این پس آینه تلسکوپ در جای خود برای پرتاب قفل خواهد شد.» پیش‌تر نیز آزمایش ارتباط با جیمز وب توسط شبکه فضای دوردست ناسا (Deep Space Network) انجام شده بود.

این تلسکوپ ۹.۸ میلیارد دلاری وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را فراهم می‌آورد.

برخلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰.۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰.۶ تا ۲۷ میکرومتر) به رصد خواهد پرداخت که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ (Redshift) را مشاهده کند. انتقال به سرخ پدیده‌ای است که در آن نور گسیل‌شده از یک جرم (مانند امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما) به‌سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود.

espash ، digikala