مریخ‌نورد چین با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود آمد

0 261

چین نخستین کاوشگر مریخی خود به‌نام ژورونگ (Zhurong) را با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود آورد. این کاوشگر صبح روز شنبه ۱۵مه (۲۵اردیبهشت) در دشتی موسوم به یوتوپیا (Utopia) بر زمین نشست و بدین ترتیب چین به‌عنوان دومین کشور پس از آمریکا موفق به فرود کاوشگر روی سطح مریخ شد.

چین ماموریت مریخی خود موسوم به تیان‌ون-۱ (Tianwen-1) را در ژوئیه (مرداد) سال گذشته میلادی سوار بر حامل فضایی لانگ‌ مارچ-۵ (Long March-5) به‌سوی این سیاره پرتاب کرده بود. تیان‌‌ون-۱ پس از طی مسافت کل ۴۷۵ میلیون کیلومتر و سپری کردن حدود هفت ماه در فضا در فوریه (بهمن) سال جاری میلادی در مدار مریخ قرار گرفت تا پس از انجام بررسی‌های لازم، شرایط برای فرود کاوشگر ژورونگ مهیا شود. تیان‌ون-۱ که توسط سازمان ملی فضایی چین (CNSA) توسعه یافته است، شامل دو بخش مدارگرد و فرودگر حامل کاوشگر رباتیک می‌شود.

نمای کاوشگر مریخی ژورونگ

ژورونگ که دارای شش چرخ و چهار پنل خورشیدی بوده و وزنی معادل ۲۴۰ کیلوگرم دارد، به تحقیقات علمی در مورد خاک مریخ، ساختار زمین‌شناسی، محیط، جو و همچنین کاوش آب در این سیاره خواهد پرداخت. کاوشگر مذکور دارای ۶ ابزار علمی است؛ رادار زیرسطحی با قابلیت تصویربرداری از زیر سطح مریخ تا عمق حدود ۱۰۰ متر، آشکارساز میدان مغناطیسی سطح مریخ، ابزار سنجش آب‌و‌هوای مریخ، آشکارساز ترکیبی سطح مریخ، دوربین چندطیفی و در نهایت دوربین ناوبری و توپوگرافی (مکان‌نگاری).

چین در نوامبر۲۰۱۱ مدارگردی به‌نام یینگهو-۱ (Yinghuo-1) را با مشارکت روسیه به فضا پرتاب کرده بود؛ اما این مدارگرد ۱۱۵ کیلوگرمی مدت کوتاهی پس از آغاز ماموریت به‌دلیل مسائل فنی نتوانست از مدار زمین فراتر رود و شکست خورد.

 

scmp ، espash ، espash ، cnn

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17816
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها