ناسا صدای بالگرد مریخی خود را منتشر کرد

ناسا برای اولین بار در چهارمین پرواز بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) صدای آن را در حال پرواز بر فراز مریخ منتشر کرد. این صدا زمانی که دور پرواز نبوغ ۲۵۳۷ دور در دقیقه و فاصله آن با استقامت ۲۶۶ فوت بوده، با استفاده از میکروفون و به‌وسیله ابزار سوپرکم (supercam) استقامت ضبط شده است. همچنین آژانس فضایی آمریکا امیدوار است در پروازهای آینده نبوغ صداهای بیشتری ضبط کند.

نبوغ در این عملیات تا ارتفاع معمول خود یعنی پنج متری سطح مریخ ارتفاع گرفت و سپس ۱۱۳ متر به‌سمت جنوب پرواز کرد و در آخر به محل اولیه بازگشت. البته بالگرد مریخ‌نورد استقامت به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام آن به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. ازاین‌رو، شکست یا موفقیت آن در برنامه‌های آتی این آژانس فضایی برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر به‌منظور کاوش سریع مریخ و سیاره‌های دیگر تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

youtube ، espash