انتقاد آمریکا و اروپا از سقوط کنترل‌نشده حامل فضایی چین

0 143

ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌دنبال سقوط کنترل‌نشده مرحله اول حامل فضایی لانگ مارچ-۵بی (Long March-5B) چین، از این کشور انتقاد کردند. بیل نلسون (Bill Nelson)، مدیر ناسا، طی اظهاراتی ضمن اعلام اینکه چین نتوانسته است استانداردهای مربوط به زباله‌های فضایی را رعایت کند، رفتار این کشور در این حوزه را زیر سوال برد. وی با تاکید بر اینکه زباله‌های فضایی ممکن است با زمین برخورد کرده و خطراتی را برای ساکنان آن به‌همراه داشته باشد،‌ خواستار برخورد مسئولانه دولت‌ها در ارتباط با این موضوع شد. نلسون گفت: «در چنین موضوعاتی همه استاندارهای مربوط به زباله‌های فضایی باید به‌صورت شفاف و دقیق مورد توجه دولت‌‌ها قرار گیرند.»

توماس ریتر (Thomas Reiter)، از مسئولان ESA، نیز اظهار کرد: «جهان باید منتظر سقوط قطعات بیشتری از این حامل چینی باشد؛ چرا که پکن تا انتهای سال ۲۰۲۲ ده ماموریت دیگر را برای تکمیل ایستگاه فضایی خود انجام خواهد داد و در دو مورد از این ماموریت‌ها از لانگ مارچ-۵بی استفاده می‌شود.»

گفتنی است بقایای حامل فضایی مذکور که برای انتقال ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به مدار زمین فرستاده شده بود، پس از بازگشت به جو طی فرودی کنترل‌نشده در اقیانوس هند سقوط کرد. قطعات این حامل پس از ورود به جو در آتش سوخت و بقایای آن در اقیانوس هند و در نزدیکی جنوب غربی هند و سریلانکا فرود آمد. پیش‌از‌این کارشناسان از احتمال سقوط بقایای لانگ مارچ ۵-بی در خشکی و مناطق مسکونی خبر داده بودند.

 

espash ، digiato ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17806
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها