ثبت اختراع استاد ایرانی درباره آنتن‌های انعکاسی مخابرات ماهواره‌ای در اداره ثبت اختراعات آمریکا

اختراع رهام رفیعی، دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی کامپوزیت دانشگاه تهران، با عنوان «پوشش نانوکامپوزیتی برای آنتن انعکاسی و روش ساخت آن» (Nanocomposite coating for antenna reflector and methods of making same) در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده (U.S. Patent and Trademark Office) به‌ثبت رسید. در این اختراع، ترکیب پوشش نانوکامپوزیتی مناسب و همچنین فرآیند ساخت آن برای آنتن‌های انعکاسی مخابرات ماهواره‌ای توسعه داده شده است. اختراع مورد بحث با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده و فرآیند آن ۱۴ ماه از ابتدای ارسال درخواست به‌طول انجامیده است.

پوشش مذکور منجر به ایجاد رسانایی الکترومغناطیسی در آنتن می‌شود و قابل استفاده بر روی آنتن‌های کامپوزیتی است. آنتن‌های کامپوزیتی در مقایسه با آنتن‌های فلزی، نارسانا بوده و وزن بسیار کمتری دارند. این پوشش یک نانوکامپوزیت پلیمری است که از رزین اپوکسی (Epoxy resin) و ذرات نانوگرافین تشکیل شده است.

در این اختراع، رزین اپوکسی استفاده‌شده از منظر الکترومغناطیس نارساناست و ذرات گرافین به‌کاررفته، غیرعامل‌دار شده است؛ درنتیجه در این فرآیند نیازی به انجام عملیات شیمیایی بر روی گرافین نیست. استخراج کسر وزنی مناسب گرافین و همچنین فرآیند منحصربه‌فرد افزودن، تفرق و توزیع گرافین در داخل رزین اپوکسی برای رسیدن به هدایت الکترومغناطیسی مناسب و موردنظر، ابتکارهای اصلی این اختراع محسوب می‌شوند. همچنین ضخامت پوشش توسعه‌یافته برای باند فرکانسی مورد نظر در این اختراع متناسب با میزان گرافین افزوده‌شده به رزین است.

تفاوت اصلی اختراع حاضر با روش‌های مشابه در استفاده از نانوگرافین غیرعامل‌دار در مقایسه با گرافین عامل‌دار و یا نانولوله کربن از یک طرف و استفاده از رزین کاملا نارسانا به‌عنوان رزین مناسب برای کاربرد سازه‌ای از طرف دیگر است. همچنین نحوه افزودن گرافین و ماده سخت‌کننده به رزین پلیمری و توزیع گرافین در دو مرحله، عامل مهم تمایز این اختراع با سایر شیوه‌های توسعه داده شده به‌شمار می‌رود.