تلسکوپ هابل فرایند رشد یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کرد

0 207

دانشمندان ناسا فرایند رشد سیاره فراخورشیدی به‌نام PDS 70b را بررسی کردند و برای اولین بار توانستند با به‌کارگیری امواج فرابنفش تلسکوپ فضایی هابل نرخ جرم سیاره مذکور را اندازه‌گیری کنند. بنابر اعلام آژانس فضایی آمریکا سیاره موردنظر به‌کندی درحال جمع‌آوری گاز و گرد و غبار اطراف و تبدیل آن‌ها به جرم است که طی فرایندی چند میلیون ساله، این پدیده منجر به شکل‌گیری PDS 70b با پوسته و هسته قابل‌توجهی می‌شود. 

رصد فرایند رشد سیاره PDS 70b به دانشمندان کمک می‌کند تا پدیده به‌وجود آمدن سیاره‌ها را از نگاهی دقیق‌تر بررسی کنند. دانشمندان معتقدند زیر نظر گرفتن این جرم آسمانی اطلاعات مهمی در رابطه با شکل‌گیری غول‌های گازی در منظومه‌های دور از منظومه شمسی در اختیار قرار می‌دهد.

 مطالعات نشان می‌دهد شکل‌گیری جرم آسمانی مورد نظر که در صورت فلکی قنطورس (Centaurus) با ۳۷۰ سال نوری فاصله از زمین قرار گرفته، ۵ میلیون سال پیش شروع شده است و احتمالا هم‌اکنون، آخرین مراحل شکل‌گیریش در حال سپری‌ شدن هستند. ابعاد سیاره مذکور تقریبا به‌اندازه سیاره مشتری بوده و فاصله آن از ستاره مرکزش به‌نام PDS 70 حدودا برابر فاصله بین سیاره اورانوس تا خورشید است. همچنین به‌گفته محققان مشاهده وارد شدن حجم عظیمی از گاز و گرد و غبار به داخل این سیاره تا حدودی به مراحل شکل‌گیری مشتری شباهت دارد.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17799
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها