بالگرد مریخی ناسا در پنجمین پرواز خود در منطقه‌ای جدید بر زمین نشست

0 248

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا پنجمین پرواز مریخی خود را انجام داد و اکنون به گشت‌و‌گذار در منطقه‌ای جدید در سیاره سرخ مشغول خواهد شد. نبوغ در این عملیات از دهانه جزرو (jezero) مریخ بلند شد و تا ارتفاع ۵ متری بالا رفت. سپس با طی مسیر ماموریت قبلی ۱۲۹ متر به‌سمت جنوب پرواز کرد. ولی این ماموریت برخلاف ماموریت‌های قبلی پروازی یک طرفه بود و این بالگرد در مقصد جدیدی بر زمین نشست. نبوغ بعد از رسیدن به نقطه جدید تا ارتفاع ۱۰ متری، که دو برابر ارتفاع پیشین محسوب می‌شود، اوج گرفته و عکاسی کرد. کل این پرواز ۱۰۸ ثانیه به‌طول انجامید و حالا منطقه‌ تازه‌ای برای اکتشاف پیش روی این بالگرد قرار گرفته است.

نبوغ به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده است و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزروی مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

 

espash ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17792
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها