کاهش اثرات بلایای طبیعی در استرالیا با کمک ماهواره‌های سنتینل

0 210

محققان طی مطالعه‌ای به بررسی استفاده از داده‌های ماهواره‌های مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) در استرالیا و کمک قابل‌توجه آن به کاهش اثرات بلایای طبیعی در این کشور پرداختند. در این پژوهش که به‌رهبری دانشگاه کورتین (Curtin University) استرالیا صورت گرفت، دانشمندان از داده‌های SAR به‌دست‌آمده توسط ماموریت ماهواره‌ای سنتینل-۱ (Sentinel-1) آژانس فضایی اروپا (ESA) برای بررسی کاربردهای آن در راستای مقابله با بلایای طبیعی در این کشور استفاده کردند. 

امی پارکر (Amy Parker)، محقق دانشگاه کورتین، می‌گوید: «پیش‌تر استفاده از داده‌های SAR جهت مقابله با فجایع طبیعی کاری هزینه‌بر محسوب می‌شد، اما یافته‌های مطالعات ما نشان می‌دهد بهره‌گیری از داده‌های سنتینل-۱ در حوزه مواجهه با بلایای طبیعی، اطلاعاتی کامل و مداوم را به‌صورتی مقرون‌به‌صرفه برای رصد مناطق مختلف استرالیا فراهم می‌آورد.» پژوهشگران طی تحقیقات خود داده‌های SAR را در ۹ مورد مهم شامل رویدادهایی چون آتش‌سوزی، سیل و زلزله برای ارزیابی قابلیت‌های این اطلاعات به‌منظور کاهش و پیشگیری از بلایای طبیعی به‌کار گرفتند.

پارکر می‌گوید: «آنچه ماهواره‌های مجهز به فناوری SAR را بسیار ارزشمند می‌کند این است که آن‌ها برخلاف ماهواره‌های اپتیکال (نوری) قادر به تهیه تصاویر در تمام ساعات شبانه‌روز و در همه نوع شرایط آب‌و‌هوایی هستند.» به‌گفته وی، از داده‌های SAR می‌توان برای موارد مختلفی مانند نقشه‌برداری‌های توپوگرافی با دقت بالا، ردیابی حرکات سطح زمین، مشخص کردن تغییر کاربری زمین و تهیه نقشه از آسیب به زیرساخت‌ها استفاده کرد و درنتیجه با بهره‌گیری از آن‌ها شناسایی و واکنش به وقوع بلایای طبیعی برای تصمیم‌گیران را به‌طور قابل‌توجهی تسهیل نمود.

پارکر اظهار می‌کند:‌ «به‌عنوان مثال، در سیلاب‌های دشت ساحلی رودخانه وایلدمن (Wildman) در سال ۲۰۱۶ دریافتیم که داده‌های SAR در نقشه‌برداری از الگوهای سیل و نحوه حرکت دشت سیلابی سودمند بوده است.» در سطح جهان، استرالیا یکی از بزرگترین کاربران داده‌های ماهواره‌ای رصد زمین به‌شمار می‌رود که از چنین اطلاعاتی برای پایش و مقابله با بلایای طبیعی و همچنین بیش از ۱۰۰ برنامه دولتی و ایالتی بهره می‌گیرد. به‌گفته پارکر، تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد داده‌های SAR می‌توانند چنین اطلاعاتی را به‌شکلی موثر تکمیل کنند. 

گفتنی است سنتینل-۱ یک ماموریت فضایی در قالب برنامه کوپرنیک (Copernicus) بوده و شامل دو ماهواره مجهز به فناوری SAR در باند C می‌شود. سنتینل-۱آ و سنتینل-۱بی ماهواره‌های این مجموعه هستند که تاکنون به فضا پرتاب شده‌اند. ماهواره‌های یادشده به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ در مدار قرار گرفتند و سنتینل-۱سی نیز قرار است طی سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود. پیمانکار اصلی این ماهواره‌ها شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) است و دارای عمر طراحی بیش از ۷ سال هستند. ماهواره‌های سنتینل-۱ با وزنی در حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم از باس ماهواره‌ای پریما (Prima) بهره می‌برند. گفتنی است ماهواره سنتینل-۱دی نیز قرار است طی سال‌های آینده به این مجموعه اضافه شود.

 

space.skyrocket

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17791
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها