چین سه ماهواره سنجشی با اهداف محرمانه را همراه با یک ماهواره مخابراتی به مدار زمین فرستاد

0 268

چین با پرتاب ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) سه ماهواره سنجشی از یک منظومه ماهواره‌ای با مقاصد محرمانه را به‌همراه یک ماهواره مخابراتی از منظومه‌ای با هدف فراهم‌آوری اینترنت اشیا در مدار لئو قرار داد. این ماموریت روز پنجشنبه ۶مه (۱۶اردیهشت) ساعت ۱۸:۰۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد و طی آن سه ماهواره یائوگان-۳۰-۰۸ (Yaogan-30-08) و ماهواره تیانکی-۱۲ (Tianqi-12) به فضا پرتاب شدند.

هدف از برپایی منظومه یائوگان-۳۰ و جزئیات ماهواره‌های آن مشخص نیست؛ با‌این‌وجود رسانه‌های دولتی چین مدعی‌اند این منظومه برای انجام ماموریت‌هایی مرتبط با بررسی محیط الکترومغناطیسی (electromagnetic environment) فضا ایجاد شده است. این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند منظومه مذکور اهداف نظامی را دنبال می‌کند. به‌گفته آن‌ها ماهواره‌های یائوگان قادر به انجام پایش‌های مکرر به‌منظور فراهم‌آوری شناسایی‌های الکترونیکی یا سیگنال‌ها و همچنین تصویربرداری اپتیکال (نوری) و راداری هستند.


 

نمای ماهواره‌های یائوگان-۳۰-۰۸

با احتساب این ماموریت تاکنون ۸ سری ۳ تایی از این ماهواره‌ها به فضا پرتاب شده است که نخستین سری در سال ۲۰۱۷ در مدار قرار گرفت. این ماهواره‌ها را آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) ساخته است و در فاصله حدودا ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین به دور کره خاکی در چرخش‌اند.

دیگر ماهواره‌ این ماموریت یعنی تیانکی-۱۲ که شرکت چینی گوادین گائوک (Guodian Gaoke) آن را ساخته است و اپراتوری می‌کند، جزو سری ماهواره‌هایی است که با هدف آزمایش فناوری‌های مرتبط با ارائه اینترنت اشیا با پهنای باند کم به فضا فرستاده شده‌اند. نخستین ماهواره تیانکی سال ۲۰۱۸ در مدار قرار گرفت. تیانکی-۱۲ با وزنی معادل ۵۰ کیلوگرم یک دوربین برای اهداف مطالعاتی نیز با خود حمل می‌کند.

نمای ماهواره تیانکی-۱۱

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر دارای وزنی معادل ۲۳۳ تُن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. لانگ مارچ-۲سی را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته و قادر به حمل ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

ماهواره‌بر یادشده با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۵ بار به فضا پرتاب شده است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

 

wikipedia ، everydayastronaut ، shine ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17787
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها