اروپا سامانه هشدار سریع فضاپایه برای مقابله با بلایای طبیعی در سراسر جهان توسعه می‌دهد

0 225

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد یک سامانه هشدار سریع فضاپایه برای مقابله با بلایای طبیعی توسعه دهد؛ سامانه‌ای که از طریق فناوری اینترنت اشیا ماهواره‌ای به ارائه خدمات می‌پردازد. ESA برای این امر توافقی را با کنسرسیومی به‌رهبری شرکت بریتانیایی اینمارست (Inmarsat) به‌انجام رسانده است که طی آن اینمارست سامانه مذکور را بر اساس شبکه ماهواره‌ای باند L خود توسعه خواهد داد. به‌گفته مدیران اینمارست، شبکه ماهواره‌ای یادشده علاوه‌بر فراهم‌آوری پوشش جهانی، از امنیت بالایی برخوردار است و بدین ترتیب سامانه آن‌ها امکان ارائه هشدارهای سریع در شرایط بحرانی را حتی در دورافتاده‌ترین نقاط جهان میسر می‌سازد.

بنابر اظهارات مدیران اینمارست این سامانه قادر به نظارت بر طیف وسیعی از بلایای طبیعی مانند رانش زمین و سیل خواهد بود. اینمارست توسعه این سامانه را با همراهی موسسه تحقیقاتی سینتف (SINTEF) نروژ و دیگر شرکت نروژی به‌نام جئونور (Geonor) انجام می‌دهد. سامانه مذکور به‌عنوان بخشی از برنامه آرتس (ARTES) آژانس فضایی اروپا اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که هدف از آن انجام تحقیقات نوین در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای عنوان شده است. توسعه این سامانه از طرف اداره منابع آب و انرژی نروژ (Norwegian Water Resources and Energy Directorate)، آژانس فضایی نروژ (Norwegian Space Agency) و آژانس فضایی بریتانیا (UK Space Agency) نیز حمایت می‌شود.

سامانه هشدار سریع مانند زنجیره‌ای از سامانه‌های ارتباطی اطلاعات عمل می‌کند که شامل حسگرها و زیرسامانه‌هایی برای تصمیم‌گیری و شناسایی وقایع است. هدف از چنین سامانه‌ای پیش‌بینی و آگاهی‌بخشی در مورد نابه‌سامانی‌هایی است که بر ثبات دنیای اطراف ما تاثیر منفی می‌گذارند. این سامانه با فراهم‌آوری اطلاعات لازم، به تلاش‌ها برای مواجهه با وقایع و کاهش اثرات نامطلوب آن‌ها کمک می‌کنند. یک سامانه هشدار سریع کامل و موثر از چهار عملکرد اصلی پشتیبانی می‌کند؛ تجزیه و تحلیل خطرات، نظارت و هشدار، انتشار اطلاعات و برقراری ارتباطات و همچنین قابلیت واکنش.

جوامع در معرض خطر بلایای طبیعی برای اینکه از این سامانه‌ها استفاده لازم را ببرند، می‌بایست به‌طور فعال از اطلاعات آن‌ها استفاده کنند تا آگاهی‌بخشی و آموزش عمومی دررابطه‌با خطرات چنین وقایعی میسر شود. در نتیجه، با ارائه دائمی هشدارها از طریق این سامانه، می‌توان از وجود آمادگی لازم برای مواجهه با وقایع اطمینان یافت.

 

wikipedia ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17784
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها