احتمال سقوط مرحله اصلی حامل فضایی چین در مناطق مسکونی

0 128

مرحله اصلی حامل فضایی لانگ مارچ-۵بی (Long March-5B) چین که به‌تازگی ماژول اصلی ایستگاه فضایی این کشور را به فضا برده بود، در مسیر بازگشت به زمین قرار گرفته و احتمال دارد به‌طور غیرقابل پیش‌بینی در منطقه‌ای مسکونی فرود بیاید. این قطعه از حامل، بدون سوخت ۲۱ تن وزن دارد و درحال‌حاضر در مدار لئو به دور زمین در گردش است؛ البته این احتمال هم وجود دارد که بخشی از آن در جو زمین از بین برود. در ابتدا قرار بود مرحله اصلی لانگ مارچ-۵بی در نقطه‌ای مشخص در اقیانوس فرود آید، اما برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که تکه‌های بزرگ آن ممکن است در مناطق مسکونی سقوط کنند.

چین اعلام کرده است این قطعه ۳۰ متری هر ۹۰ دقیقه با سرعت ۲۷۶۰۰ کیلومتر بر ساعت یک دور کامل در مدار زمین می‌زند و مدار آن از شهرهای نیویورک و پکن تا کشور نیوزلند می‌گذرد. این قطعه بزرگ فضایی طی روزهای آینده به زمین می‌رسد و می‌تواند در خشکی، دریا یا هر جایی از زمین سقوط کند. چنین جرمی با چنین ابعادی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به مناطق زیادی آسیب برساند.

حامل فضایی لانگ مارچ-۵بی نسخه اصلاح‌شده حامل دو مرحله‌ای لانگ مارچ-۵ است. این حامل طی ماموریت اخیر، دومین پرتاب خود را پس از حدود یک سال از زمان اولین ماموریتش به‌انجام رساند. از نکات جالب لانگ مارچ-۵بی، داشتن یک و نیم مرحله است که سبب افزایش کارآیی و قابلیت اطمینان آن می‌شود؛ با این توضیح که بوسترهای این حامل به‌عنوان نیم مرحله به‌شمار می‌روند. حامل مذکور با طول کلی ۵۳.۷ متر، قطر ۵ متر و وزن برخاست ۸۳۷ تُن، قادر به حمل ۲۲ تُن محموله به مدار نزدیک زمین است.

لانگ‌مارچ-۵بی دارای ۴ بوستر بوده که هر کدام ۳.۳۵ متر قطر دارند. این حامل فضایی همچنین قادر به ایجاد نیروی پیشران ۱۰۵۷۳ کیلونیوتن در هنگام برخاستن از زمین است. از لانگ‌مارچ-۵بی برای فرستادن محموله‌های حجیم و سنگین (شامل ماژول‌های ایستگاه فضایی چین) به مدارهای نزدیک زمین استفاده می‌شود.

 

isna ، espash ، digiato ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17781
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها