شهاب‌سنگ‌های قدیمی می‌توانند شاهدی بر وجود حیات میکروبی در مریخ باشند

0 142

دانشمندان طی مطالعه‌ای روی شهاب‌سنگ‌های مریخی تا طول عمر ۳.۶ میلیارد سال بیان می‌کنند حیات میکروبی می‌تواند در سطح زیرین سیاره سرخ وجود داشته باشد. محققان دانشگاه‌های براون (Brown University) آمریکا  و تورنتوی (University of Toronto) کانادا نشان داده‌اند که سنگ‌های موجود در پوسته مریخ می‌توانند همان انرژی شیمیایی را تولید کنند که حیات میکروبی را در اعماق سطح زمین امکان‌پذیر کرده است. 

دانشمندان در تحقیق خود بر روی شهاب‌سنگ‌های مریخی که روی زمین سقوط کرده‌اند، داده‌های مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا و دیگر فضاپیماها متمرکز شدند و ترکیبات شیمیایی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. در آخر تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد اگر این سنگ‌ها در تماس مداوم با آب باشند، انرژی شیمیایی مورد نیاز برای رشد کلونی میکروبی را تولید می‌کنند. همچنین به‌دلیل آنکه گمان می‌رود این شهاب‌سنگ‌ها معرف مناطق وسیعی از پوسته مریخ هستند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سطح زیرین مریخ می‌تواند قابل سکونت باشد.

در گذشته محققان پی‌برده‌اند اعماق زمین یک حیات میکروبی در خود دارد که عمدتا از جهان بالا جدا شده است. هرچند زیر سطح زمین فاقد نور خورشید است، اما حیات میکروبی با تغذیه از محصولات جانبی واکنش‌های شیمیایی حاصل از برخورد سنگ‌ها با آب می‌تواند وجود داشته باشد. در واقع وقتی عناصر رادیواکتیو درون سنگ‌ها با آب‌های زیرزمینی واکنش نشان می‌دهند، مولکول‌های آب به عناصر سازنده‌اش اکسیژن و هیدروژن می‌شکند؛ سپس هیدروژن در آب‌های زیرزمینی حل شده و اکسیژن با کانی‌هایی مانند پیریت‌ها واکنش داده و مواد معدنی سولفات را تشکیل می‌دهند.

در ادامه نیز میکروب‌ها می‌توانند هیدروژن محلول را به‌عنوان منبع تغذیه و سوخت بلعیده و از اکسیژن ذخیره‌شده در سولفات‌ها برای سوزاندن آن استفاده کنند. چنین شکلی از حیات در زمین به‌ثبت رسیده است و در مکان‌هایی مانند معدن کیدکریک (Kidd Creek) کانادا این میکروب‌های کاهنده سولفات در ۱.۵ کیلومتری عمق زمین و در آب دیده شده‌اند که بیش از یک میلیارد سال است نور خورشید به آن‌ها تابیده نشده است. 

در مریخ برخلاف کره زمین صفحات با حرکات پوسته‌ای جابه‌جا نمی‌شوند. به‌همین‌خاطر دانشمندان معتقدند سنگ‌های سطح آن در همان وضعیت میلیون‌ها سال پیش قرار دارند که این امر تحقیق درباره پیشینه حیات در این سیاره را آسان‌تر می‌کند. پیش‌تر شواهدی از سامانه آب‌های زیرزمینی فعال در مریخ یافت شده بود، اما محققان امیدوارند تحقیقات جدید راه را برای ایجاد یک برنامه اکتشافی به‌منظور یافتن نشانه‌های حیات در سطح زیرین مریخ هموار کند.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17779
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها