ناسا با همکاری کشورهای دیگر یک فضاپیمای میان‌ستاره‌ای جدید توسعه می‌دهد

0 135

آژانس فضایی آمریکا و شرکای آن درحال برنامه‌ریزی برای نسل بعدی فضاپیماهای میان‌ستاره‌ای جدید و پرسرعت هستند تا اطلاعات بیشتری درباره شکل و شیوه تکامل دنیای خارج از منظومه شمسی کسب کنند. این فضاپیما که فعلا به‌نام «کاوشگر میان‌ستاره‌ای» (Interstellar Probe) شناخته می‌شود، اطلاعات بیشتری درباره چگونگی شکل‌گیری هورسپهر منظومه شمسی و تکامل آن را کشف و همچنین عمق بیشتری از فضای میان‌ستاره‌ای یعنی حدود هزار واحد نجومی (AU) را رصد خواهد کرد. هورسپهر یا هلیوسفر به پهنه‌ای اطلاق می‌شود که دربرگیرنده منظومه شمسی و میدان مغناطیسی خورشید است. ماموریت مذکور که برای ۵۰ سال فعالیت یا بیشتر برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند در اوایل دهه ۲۰۳۰ آغاز به‌کار کند و پس از ۱۵ سال به مرز هورسپهر برسد.

نحوه ارتباط پلاسمای خورشید با گاز میان‌ستاره‌ای و ایجاد هورسپهر، فراسوی هورسپهر و حتی شکل دقیق‌تر آن، از جمله پرسش‌هایی است که تیم مذکور امیدوار است از طریق این ماموریت به آن‌ها پاسخ دهد. کاوشگر میان‌ستاره‌ای با استفاده از اتم‌های خنثی پرانرژی تصاویری از هلیوسفر ثبت خواهد کرد. دانشمندان همچنین امیدوارند درباره چگونگی برهم‌کنش خورشید با خوشه کهکشانی محلی اطلاعات بیشتری کسب کنند که دراین‌صورت حتی ممکن است سرنخی از تحوه تکامل سایر ستاره‌های کهکشان با همسایگان میان‌ستاره‌ای آن‌ها ارائه دهد. 

قرار است در مجمع عمومی سال ۲۰۲۱ اتحادیه علوم اروپا (EGU) درباره فرصت‌های علوم هلیوفیزیک برای این ماموریت بحث شود. این تیم که حدود ۵۰۰ دانشمند، مهندس و علاقه‌مند رسمی و غیررسمی از سراسر جهان را شامل می‌شود، در حال بررسی انواع تحقیقاتی است که ماموریت یادشده باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود. 

منبع دیجی کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17778
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها