تصاویر گیاهان پروش‌یافته در ایستگاه فضایی بین‌المللی

آژانس فضایی آمریکا تصاویری از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کرد که موفق به پرورش گیاه در حجم زیاد شده و حتی از آن‌ها همراه غذا استفاده کردند. مایکل هاپکینز (Michael Hopkins)، فضانورد ناسا، در ماموریت اکسپدیشن-۶۴ (Expedition-64) ایستگاه فضایی طی مدت اقامت خود در این ایستگاه ۴ آزمایش به‌نام وجی (Veggie) را پیش برد.

طی آزمایش‌هایی موسوم به VEG-03K و VEG-03L یک محصول جدید فضایی با نام گیاه خردل آمارا (Amara) و یک محصول قبلا آزمایش‌شده با نام کلم‌برگ چینی یا پاک چوی کوتوله (Extra Dwarf Pak Choi) پرورش یافتند. این گیاهان به‌مدت ۶۴ روز رشد کردند که طولانی‌ترین زمان برای یک گیاه برگ‌دار در ایستگاه مذکور محسوب می‌شود.

هاپکینز همچنین از یک قلم‌موی کوچک برای گرده‌افشانی گل‌ها استفاده کرد که پس از استفاده از آن میزان تولید بذر بالایی مشاهده شد. با این کار می‌توان برای اقامت طولانی مدت در ماه تغذیه اضافی در نظر گرفت.

هنگامی‌که دانه‌های فلفل به‌عنوان بخشی از آزمایش پلنت هبیتت-۰۴ (Plant Habitat-04) به ایستگاه فضایی فرستاده شود، تولید میوه هم در این ایستگاه میسر خواهد شد. دانه‌های فلفل در آینده به‌وسیله کپسول دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی می‌رسند و در زیستگاه گیاهی پیشرفته رشد می‌کنند. همچنین آزمایش VEG-05 نیز در زمینه پرورش بوته گوجه فرنگی برای آینده برنامه‌ریزی شده است.

منبع دیجی کالا