پایش ماهواره‌ای تغییرات سطح آب ۱۰ تالاب و دریاچه کشور

0 164

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران تغییرات سطح آب ۱۰ تالاب و دریاچه کشور را با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برآورد کرد. بررسی‌های مذکور نشان می‌دهد برخی از از تالاب‌ها از جمله هامون در سیستان و بلوچستان و بختگان در حال خشک‌ شدن کامل هستند. این ۱۰ تالاب و دریاچه در استان‌های اصفهان، آذربایجان، البرز، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، مازندران و فارس قرار دارند. در این پایش‌ها از تصاویر ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) آژانس فضایی اروپا (ESA) استفاده شده و باتوجه‌به قدرت تفکیک مکانی تصاویر سنتینل-۲ (۱۰ متر) دقت مساحت‌ها در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰۰ است.

در پردازش تصاویر ماهواره‌ای، مناطقی که سطح آب با پوشش گیاهی به‌طور کامل پوشیده شده باشد، به‌عنوان پوشش گیاهی در نظر گرفته شده است و در نتیجه از سطح آب کاسته می‌شود. سطوح استخراج‌شده در این جدول صرفا سطوح آب تالاب‌ها بوده و بررسی وضعیت سطح آب آن‌ها نشان می‌دهد که سطح تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها به‌جز تالاب گاوخونی و چغاخور، در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ در حال کاهش است.


سنتینل-۲ جزو ماهواره‌های پروژه‌ رصد زمین بوده که توسط آژانس فضایی اروپا و به‌عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus Programme) به‌منظور بهبود ماموریت‌های دیده‌بانی زمین و پشتیبانی از خدماتی مانند پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بلایای طبیعی توسعه یافته‌ است. این پروژه شامل دو ماهواره یکسان سنتینل-۲ای (Sentinel-2A) و سنتینل-۲بی (Sentinel-2B) است که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در مدار لئو قرار گرفته‌اند.


ماهواره‌های مذکور با وزن ۱۱۳۰ کیلوگرم و طول عمر ۷ سال دارای باس ماهواره‌ای استروباس-ال (AstroBus-L) هستند و شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) آن‌ها را ساخته است. همچنین قدرت تفکیک مکانی این دو ماهواره ۱۰-۲۰ متر بوده و دارای میدان دید ۲۹۰ کیلومتر هستند.

 

espash ، mehrnews

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17772
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها