همکاری اتریش و استارت‌آپ آمریکایی برای توسعه ماهواره‌های پایش زباله‌های فضایی

0 204

استارت‌آپ آمریکایی اسپایر گلوبال (Spire Global) دو ماهواره کوچک را برای پایش زباله‌های فضایی مدار لئو و آزمایش فناوری‌های مرتبط با آن به مدار زمین می‌فرستد؛ امری که با حمایت مالی شرکت اتریشی فیندس ونچر (Findus Venture) و همکاری انجمن فضایی اتریش (Austrian Space Forum) صورت می‌گیرد. آدلر-۱ با ابعاد ۰.۱*۰.۱*۰.۳ از پلتفرم ماهواره‌های لمور-۲ (Lemur-2) اسپایر گلوبال بهره می‌برد؛ ماهواره‌هایی با وزن ۴ کیلوگرم که دارای دو محموله برای مقاصد هواشناسی و پایش ترافیک دریایی هستند.

آدلر-۱ اولین ماهواره با طول عمر بالا برای رهگیری زباله‌های فضایی محسوب می‌شود و در ارتفاع ۴۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتری از سطح زمین فعالیت خواهد کرد. استفاده از دانش بومی اتریش و مشارکت نهادهای علمی جهانی در برنامه‌های فضایی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مطالعات دانشگاهی این کشور از جمله اهداف ماموریت مذکور عنوان شده است.

آلدر-۲ نیز به‌منظور توسعه قابلیت‌های حسگرهای مرتبط با مطالعه توده‌ها و ذرات معلق در اتمسفر زمین به فضا پرتاب می‌شود. این ماهواره سه محموله را حمل می‌کند؛ نسخه پیشرفته‌ای از رادار ردیابی زباله‌های فضایی که اسپایر گلوبال آن را توسعه می‌دهد. حسگری برای تشخیص اثرات ذرات زباله‌های فضایی که توسعه آن را انجمن فضایی اتریش برعهده دارد. قطبش‌سنج چند زاویه‌ای گرسپ-ایرفوتون (GRASP-Airphoton Multi-Angle Polarimeter به‌اختصار GAPMAP) که یک ابزار تصویربرداری با دید وسیع است. 

GAPMAP برای تعبیه در ماهواره‌های کوچک بهینه‌سازی شده و هدف از آن اندازه‌گیری دقیق و جامع آن دسته از ویژگی‌های توده‌ها و ذرات معلق در اتمسفر زمین است که دارای مقیاس میکروسکوپی هستند. به دستگاهی که میزان انحراف نور قطبیده (پلاریزه) را اندازه می‌گیرد، قطبش‌سنج یا پلاریمتر (Polarimeter) می‌گویند. چین پایش‌های جدیدی به تخمین وضعیت کیفی هوا در سراسر کره زمین پرداخته و به‌منظور ارزیابی الگوهای تغییرات اقلیمی در زمین به‌کار گرفته می‌شوند. ماهواره‌های آلدر-۱و۲ (ADLER-1&2) به‌ترتیب در دسامبر۲۰۲۱ و اواخر سال ۲۰۲۲ روانه مدار زمین خواهند شد. 

 

aratajhiz ، forbes ، adler.oewf ، space.skyrocket ، globenewswire ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17764
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها