ابزار جدید گوگل برای مشاهده تایم‌لپس سه‌بعدی از کره زمین با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای+فیلم

0 303

گوگل با ارائه ابزاری جدید، از بزرگترین به‌روزرسانی برنامه گوگل ارث طی چند سال اخیر رونمایی کرده که طی آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای امکان مشاهده تغییرات مکان‌های مختلف کره زمین در ۳۵ سال گذشته به‌صورت تایم‌لپس سه‌بعدی فراهم شده است. در ابزار مذکور که از این لینک می‌توان به آن دسترسی داشت، بیش از ۲۴ میلیون عکس ماهواره‌ای، ۲ پتابایت داده و ۲ میلیون ساعت زمان پردازش به‌منظور ایجاد یک نمای ۴.۴ تراپیکسلی ترکیب شده‌اند تا نشان دهند جهان از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۰ چگونه تغییر کرده است.

گوگل ارث پیش‌ازاین یک گزینه ساده تایم‌لپس داشت، اما ابزار جدید با پوشش کامل سه‌بعدی کل کره زمین، به کاربر این امکان را می‌دهد تا با رفتن به نقطه دلخواه خود، زاویه دوربین را تغییر داده و سال مورد نظرش را برای مشاهده تصاویر انتخاب کنند. گوگل در این ابزار همچنین بیش از ۲۰۰ نقطه مهم و گردشگری جهان را برای مشاهده و سفر مجازی ارائه کرده است. 

تایم‌لپس در گوگل ارث مانند استریت ویو (Street View) در گوگل مپز نیست و بر روی نمایش تغییرات سطح مناظر تمرکز دارد. در‌حالی‌که در گوگل مپز مشاهده دقیق‌تر مواردی مانند یک جاده یا یک خانه مطرح است. گوگل برای ایجاد مدل‌ها و تصاویر ترکیبی که در گوگل ارث مشاهده می‌شود، با انجمن کریت لب (CREATE Lab) همکاری کرده است.

تصاویر مورد استفاده گوگل در این ابزار از ماهواره‌های آژانس فضایی آمریکا و برنامه‌های کوپرنیک (Copernicus) و لندست (Landsat) تهیه شده‌اند. برنامه کوپرنیک از سال ۲۰۱۴ آغاز به‌‌کار کرد و مدیریت آن را کمیسیون اروپا (European Commission) با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) برعهده دارند. برنامه لندست نیز حاصل همکاری ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا (U.S. Geological Survey) بوده و طولانی‌ترین پروژه فعال تصویربرداری ماهواره‌ای از زمین محسوب می‌شود که از سال ۱۹۷۳ آغاز شده است.

ماهواره‌های اروپایی لندست-۸ (Landsat-8)، سنتینل-۲آ (Sentinel-2a) و سنتینل-۲بی (Sentinel-2b) به گوگل این امکان را می‌دهند تا هر ۲ روز و نیم یک بار تصاویر خود از سراسر جهان را به‌روزرسانی کند. البته ماهواره‌های ناسا و اتحادیه اروپا با وجود اینکه جزو پیشرفته‌ترین ماهواره‌های سنجشی جهان به‌شمار می‌روند، دارای محدودیت‌هایی در ارائه چنین تصاویری هستند؛ به‌ویژه زمانی‌که ارائه جزئیات بالا در تصاویر مدنظر است.

هدف گوگل از ارائه ابزار جدید، ایجاد روشی قدرتمند برای دیدن تغییرات جهان در طول زمان عنوان شده است تا مردم درک بهتری از میزان و نوع تاثیرات خود و پدیده‌های طبیعی بر کره خاکی داشته باشند؛ به‌خصوص در مورد مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی و ذوب شدن یخچال‌ها که موضوعات چالش‌برانگیز امروز انسان محسوب می‌شوند. به‌گفته مدیران این شرکت، تلاش آن‌ها این است که ابزار جدید خود را هر سال یک بار به‌روز‌رسانی کنند.

منبع futurism
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17758
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها