اسپیس‌ایکس بیش از ۲۸۰۰ ماهواره اینترنتی استارلینک را به مداری پایین‌تر منتقل می‌کند

0 168

کمیسیون فدرال ارتباطات (Federal Communications Commission به‌اختصار FCC) ایالات متحده مجوزی را برای شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) صادر کرده است که به این شرکت اجازه می‌دهد ۲۸۱۴ ماهواره‌ اینترنتی استارلینک (Starlink) خود را از ارتفاع ۱۱۵۰ کیلومتری به ارتفاع حدودا ۵۵۰ کیلومتری سطح زمین منتقل کند. چنین امری موجب برتری شرکت مذکور نسبت به رقبای خود یعنی شرکت‌های آمازون و وان‌وب (OneWeb) می‌شود. 

این دو شرکت که مانند اسپیس‌ایکس در صدد توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای اینترنتی خود هستند، به‌دلیل نگرانی از ایجاد تداخل فرکانسی و افزایش احتمال برخورد ماهواره‌ها، تلاش کرده بودند جلوی صدور چنین مجوزی را بگیرند. این درحالی است که مدیران FCC معتقدند پرواز ماهواره‌‌های استارلینک در مدار پایین‌تر مشکلات تداخل فرکانسی چندانی ایجاد نمی‌کند. به‌گفته‌ آن‌ها، پایین‌ آوردن مدار گردش ماهواره‌ها به اسپیس‌ایکس کمک می‌کند تغییراتی را در راستای مسائل امنیتی روی شبکه‌ ماهواره‌های استارلینک اعمال کند. به‌لطف این تغییر، اسپیس‌ایکس می‌تواند سریع‌تر ماهواره‌های منسوخ یا معیوب را از طریق وارد کردن آن‌ها به اتمسفر زمین از بین ببرد.

البته اعطای مجوز به اسپیس‌ایکس با چند شرط انجام شده است؛ این شرکت باید با دیگر اپراتورها هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا مطمئن شود سیگنال‌های استارلینک با سیگنال ماهواره‌های دیگر تداخل پیدا نمی‌کند. اسپیس‌ایکس همچنین می‌بایست گزارش‌‌های شش‌ ماهه درباره‌ نقص‌های استارلینک به FCC ارائه دهد. در این گزارش‌ها لازم است هرگونه رویداد مرتبط به نزدیک شدن ماهواره‌های استارلینک با ماهواره‌های دیگر هم ثبت شود. 

در‌حال‌حاضر منظومه استارلینک حدود ۱۵۰۰ ماهواره در مدار دارد و وان‌وب نیز ۱۸۲ ماهواره را به مدار زمین فرستاده است. اسپیس‌ایکس در نهایت حدود ۱۲ هزار ماهواره و در صورت کسب مجوز‌های لازم تقریبا ۴۲ هزار ماهواره را راهی مدار زمین خواهد کرد؛ این در حالی است که تعداد ماهواره‌های اینترنتی وان‌وب در پایان توسعه این پروژه ۶۴۸ عدد اعلام شده است. پروژه‌ کویپر (Kuiper) آمازون نیز فعلا هیچ ماهواره‌ای در مدار زمین ندارد؛ اما در سال ۲۰۲۰ مجوز FCC را برای پرتاب ۳۲۳۶ ماهواره اینترنتی دریافت کرد.

گفتنی است وان‌وب که در انگلستان و آمریکا شعبه دارد، حدود یک سال پیش دچار ورشکستگی شد، اما مدتی بعد دولت انگلستان و شرکت هندی بهارتی گلوبال (Bharti Global Ltd) آن را به‌طور مشترک و با مبلغی معادل ۱ میلیارد دلار (هر کدام ۵۰۰ میلیون دلار) خریداری کردند. هر سه شرکت به‌دنبال ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای برای ارائه خدمات اینترنتی در سراسر جهان هستند.

 

espash ، espash ، zoomit

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17756
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها