آریان‌اسپیس یک ماهواره سنجشی اروپایی را به‌همراه ۵ ماهواره کوچک در مدار زمین قرار داد

0 179

شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianespace) به‌وسیله ماهواره‌بر وگا (Vega) یک ماهواره سنجشی اروپایی را همراه با ۵ ماهواره کوچک متعلق به کشورهای اروپایی و آمریکا به مدار زمین فرستاد. این ماموریت روز پنجشنبه ۲۹آوریل (۹اردیبهشت) ساعت ۰۱:۵۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی انجام شد.

طی عملیات مذکور ماهواره سنجشی پلیادس-نئو ۳ (Pléiades-Neo 3) متعلق به شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space)، ماهواره مخابراتی الو آلفا (ELO Alpha) متعلق به شرکت اروپایی یوتلست (Eutelsat)، ماهواره تحقیق و توسعه نورست-۳ (NORSAT-3) برای آژانس فضایی نروژ (Norwegian Space Agency)، ۲ ماهواره از منظومه سنجشی لمور-۲ (Lemur-2) متعلق به شرکت آمریکایی اسپایر گلوبال (Spire Global) و ماهواره تحقیق و توسعه آای‌ای-براوو (AII-Bravo) برای شرکت‌های آمریکایی اسپیس‌کوئست (SpaceQuest) و آئورا اینسایت (Aurora Insight) به مدار لئو فرستاده شدند.

پلیادس-نئو ۳ که محموله اصلی این ماموریت محسوب می‌شود، به‌عنوان اولین ماهواره از یک منظومه ماهواره‌ای در ارتفاع حدودا ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. این ماهواره‌ها با وزنی در حدود ۹۰۰ کیلوگرم قادر به تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی ۰.۳ متر هستند. ماهواره‌های منظومه پلیادس-نئو همچنین می‌توانند با «سامانه رله داده اروپا» (European Data Relay System) که یک شبکه ماهواره‌ای مستقر در مدار ژئو است، ارتباط لیزری برقرار کنند و بدین ترتیب دسترسی به داده‌های تصویری تقریبا درلحظه را فراهم آورند.


نمای ماهواره‌های پلیادس-نئو

منظومه پلیادس-نئو در نهایت شامل ۴ ماهواره خواهد شد که همه آن‌ها تا سال ۲۰۲۲ در مدار قرار می‌گیرند. این منظومه به‌دنبال پرتاب دو ماهواره پلیادس-اچ‌آر ۱و۲ (Pléiades-HR 1&2) که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد، توسعه می‌یابد.

ماهواره‌بر وگا دارای سه مرحله به‌همراه یک مرحله فوقانی موسوم به اویوم (AVUM) است. طول کلی این ماهواره‌بر ۳۰ متر بوده و هر بار پرتاب آن ۳۷ میلیون دلار هزینه دربردارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳ متر و قطر سایر مراحل آن ۱.۹ متر است. وگا با وزنی معادل ۱۳۷ تُن می‌تواند ۱۴۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشیدآهنگ حمل کند.

ماهواره‌بر مذکور را آژانس فضایی ایتالیا (Italian Space Agency) و آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌طور مشترک ساخته‌اند و اولین ماموریت آن در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است. وگا با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۸ ماموریت را به‌انجام رسانده است که ۱۶ مورد آن موفق بوده‌اند. مراحل اول تا سوم این ماهواره‌بر از سوخت جامد و مرحله فوقانی آن از سوخت مایع بهره می‌برند. گفتنی است این اولین پرتاب وگا در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

 

space ، esa ، wikipedia ، nasaspaceflight ، space.skyrocket ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17753
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها