روسیه امسال با کاوشگر قمری به ماه بازمی‌گردد

0 121

روسیه اعلام کرد پس از گذشت ۴۵ سال از ماموریت‌های قمری شوروی سابق، طی سال جاری میلادی برنامه اکتشاف ماه را از سر می‌گیرد. بنابر اظهارات مدیران فضایی این کشور، ماموریت قمری لونا-۲۵ (Luna-25) اکتبر۲۰۲۱ (مهر-آبان۱۴۰۰) به‌منظور مطالعه یخ‌‌آب زیر سطح ماه روانه قطب جنوب قمر زمین خواهد شد. لو زلنی (Lev Zelenyi)، مشاور علمی موسسه تحقیقات فضایی روسیه (Russian Space Research Institute)، با بیان اینکه ماه مرکز برنامه فضایی این کشور برای دهه آینده است، عنوان کرد: «لونا-۲۵ آغاز کار است و ما در مجموع ۵ ماموریت مختلف قمری را طی سال‌های آینده انجام خواهیم داد.»

ماموریت لونا-۲۵ در حال مونتاژ

زلنی در ادامه گفت: «سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ ماموریت لونا-۲۶ را به‌سوی ماه می‌فرستیم.» لونا-۲۶ مدارگردی است که هدف از آن بررسی ناهنجاری‌های مغناطیسی و گرانشی در ماه بوده و تصاویر با کیفیت بالا از مکان‌های بالقوه فرود برای نشستن فرودگر آینده روسیه روی سطح قمر زمین را ثبت می‌کند.

بنابر اظهارات زلنی، این کشور در سال ۲۰۲۵ فرودگر لونا-۲۷ را راهی ماه خواهد کرد. لونا-۲۷ همکاری مشترک آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) و آژانس فضایی اروپا (ESA) است که یکی از ماموریت‌های مهم آن حفاری سطح قطب جنوب ماه خواهد بود. دو ماموریت دیگر با نام‌های لونا-۲۸ و لونا-۲۹ نیز در ادامه این ماموریت‌ها عملیاتی خواهند شد که هنوز تاریخی برای انجام آن‌ها مشخص نشده است. گفتنی است لونا برنامه اکتشاف ماه شوروی سابق بود که طی آن ۱۵ ماموریت موفق بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۶ صورت گرفت.

 

wikipedia

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17750
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها