چین ۹ ماهواره کوچک را برای شرکت‌های مختلف این کشور به فضا پرتاب کرد

0 126

چین با پرتاب ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶ (Long March-6) ۹ ماهواره کوچک را برای چند اپراتور این کشور به فضا پرتاب کرد. این ماموریت روز سه‌شنبه ۲۷آوریل (۷اردیبهشت) ساعت ۰۳:۲۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه تای‌یوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد. طی عملیات مذکور ۷ ماهواره سنجشی و ۲ ماهواره توسعه و تحقیق در مدار خورشید آهنگ قرار گرفتند.

ماهواره‌های سنجشی کیلو-۱و۴ (Qilu-1&4) متعلق به موسسه فناوری صنعتی شاندونگ (Shandong Institute of Industrial Technology) طی این عملیات به فضا فرستاده شدند. کیلو-۱ مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) برای انجام پایش‌ها در تمام شرایط آب و هوایی بوده و کیلو-۴ مجهز به سامانه‌های تصویربرداری اپتیکال (نوری) است. ماموریت هر دو ماهواره تهیه داده‌ها به‌منظور استفاده در کاربری‌ها زمین، کشاورزی، برنامه‌ریزی شهری و مدیریت بلایا در استان شاندونگ عنوان شده است.

ماهواره فوشان-۱ (Foshan-1) دیگر محموله این ماموریت بوده که یک دوربین پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۰.۵ متر روی آن تعبیه شده است. شرکت جنگیو ماکسینگ (Gengyu Muxing ) این ماهواره با وزن ۱۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۳ سال را ساخته است. دیگر ماهواره‌های سنجشی ماموریت مذکور، تایجینگ-۲-۰۱ (Taijing-2-01) متعلق به شرکت پکن وینا استار (Beijing Weina Star Technology)، ژونگ‌آن گوتونگ-۱ (Zhong’an Guotong-1) برای شرکت هونان هانگشنگ (Hunan Hangsheng) و ماهواره‌های گلدن بوهینیا۱و۲ (2&Golden Bauhinia-1) متعلق به شرکت زیروجی لب (ZeroG Lab) هستند.

در این عملیات پرتاب ۲ ماهواره تحقیق و توسعه نیز به مدار زمین تزریق شدند. این ماهواره‌ها شامل نئو-۱ (NEO-1) متعلق به شرکت اوریجین اسپیس (Origin Space) و تیانکی-۹ (Tianqii-9) برای شرکت گوادین گائوک (Guodian Gaoke) می‌شوند.

لانگ مارچ-۶ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده که با وزنی معادل ۱۰۳ تُن، ۲۷ متر طول دارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳.۳۵ متر و قطر مراحل دوم و سوم آن ۲.۲۵ متر است. لانگ مارچ-۶ را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) ساخته و قادر به انتقال ۱۰۸۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است. این ماهواره‌بر از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین ماموریت لانگ مارچ-۶ در سال ۲۰۱۵ صورت پذیرفته و با احتساب این عملیات تاکنون ۵ بار به فضا پرتاب شده که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

 

wikipedia ، spacenews ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17748
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها