استفاده از بالون‌های استراتوسفری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین

پژوهشگران قصد دارند در راستای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین، طی پروژه‌ای با فرستادن بالون‌‌های استراتوسفری به جو زمین، ذراتی را در جو آزاد کنند که مانع رسیدن بخشی از نور خورشید به کره خاکی می‌شود. محققان دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا در نظر دارند این پروژه موسوم به اسکوپکس (SCoPEx سرواژه Stratospheric Controlled Perturbation Experiment) را تابستان سال جاری میلادی در آسمان سوئد اجرا کنند.

چنین طرحی تحت ایده‌ای بحث‌برانگیز به‌نام «مهندسی زمین خورشیدی» (Solar Geoengineering) انجام می‌شود که هدف از آن مقابله با تغییرات اقلیمی زمین و جلوگیری از گرمایش کره خاکی عنوان شده است. مطابق یک گزارش، مدل‌سازی‌های اولیه نشان می‌دهد چنین ایده‌ای ظرفیت كاهش برخی از خطرات کوتاه مدت تغییرات اقلیمی را دارد. از طرفی، آکادمی ملی علوم ایالات متحده (U.S. National Academy of Sciences) نیز توصیه کرده است طی مدت ۵ سال هزینه‌ای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار برای امکان‌سنجی طرح مذکور تخصیص یابد.

البته این پروژه قرار بود پیش‌تر اجرایی شود که به‌دلیل برخی هشدارها درباره ریسک‌های مرتبط با انجام آن تا تابستان به‌تاخیر افتاد. یک کمیته مشورتی در هاروارد به پژوهشگرانی که قصد پیش‌برد آن را دارند توصیه کرده است ابتدا آزمایش‌هایی را دررابطه‌با طرح خود و ریسک‌های احتمالی آن انجام دهند.

منبع futurism