قرائت بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشتمین نشست کوپوس

0 129

بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشتمین نشست اجلاس سالیانه کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به کوپوس (COPUOS) قرائت شد. در این بیانیه مسئولیت ذاتی کوپوس مبنی‌بر ایجاد مسیری برای انتقال علم، دانش و فناوری بدون تبعیض میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مورد تاکید قرار گرفت. بیانیه مذکور همچنین به اقدام دولت آمریکا در خصوص تحریم نهادهای فضایی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ اشاره کرده و آن را غیرقانونی و در تضاد با موازین حقوق بین‌الملل از جمله دسترسی آزاد همه کشورها به فضا دانست.


در ادامه بیان شد که افزایش زباله‌های فضایی و افزایش تعداد منظومه‌های ماهواره‌ای می‌تواند به چالشی کلیدی در حوزه استفاده پایدار از فضا تبدیل شود. بدیهی است تمامی کشورها در این حوزه مسئولیتی مشترک اما متفاوت دارند؛ بنابراین بحث‌های محیط زیستی منظومه‌های ماهواره‌ای می‌بایست با اولویت در دستور کار کوپوس قرار گیرد. 
مدنظر قرار دادن منافع تمامی کشورها در سند پایداری بلند مدت فعالیت‌های فضایی از دیگر موارد مهم مطرح‌شده در بیانیه جمهوری اسلامی ایران بود. در این بیانیه همچنین گزارشی از توانمندی ها و قابلیت‌های ماهواره پارس-۱ و آزمایش ماهواره‌برهای ذوالجناح و قاصد ارائه شد.


جمهوری اسلامی ایران در بیانیه خود به اقدامات انجام‌گرفته برای توسعه کاربردهای فناوری فضایی در جامعه اشاره کرده و گزارشی از فعالیت‌های علمی و ترویجی در حوزه فضایی را ارائه داد. اعتراض به اقدامات یکجانبه برخی کشورها که در تعارض با چند جانبه‌گرایی است و اعلام برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت بحران در ایران با همکاری دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در آینده‌ای نزدیک، از دیگر نکاتی بود که در این بیانیه بر آن تصریح شد.

به‌علاوه، جمهوری اسلامی ایران تحت دستور کار شماره ۱۶ این نشست در خصوص موضوعات مربوط به استفاده از مدار ماهواره‌ای زمین ثابت بیانیه‌ای قرائت کرد. جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه ضمن اشاره به نبود دسترسی عادلانه میان کشورهای جهان به این مدار، از این کمیته می‌خواهد تا به‌جای ثبت ابراز نگرانی‌های متعددی که از سوی کشورهای مختلف جهان و در جلسات مختلف اتفاق می‌افتد، اقداماتی جدی در جهت یافتن راه‌حل‌های عملی برای این موضوع در پیش گیرد.


در نهایت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای ایجاد یک زیر شاخه ذیل دستور کار شماره ۱۶ مطرح کرد که به‌طور خاص به بررسی نواقص موجود در رژیم حاکم بر استفاده از این مدار بپردازد تا از این طریق کشورهای در حال توسعه بتوانند عواملی را که در بروز این مشکل نقش دارند، بررسی کرده و راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای رفع آن در جلسات آتی کمیته مطرح کنند.

پنجاه و هشتمین نشست اجلاس سالیانه کوپوس از روز دوشنبه ۱۹آوریل (۳۰فروردین) در وین، پایتخت اتریش، آغاز به‌کار کرد. این نشست که تا ۳۰آوریل (۱۰اردیبهشت) ادامه دارد، با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. طبق روال معمول، در نشست مذکور اعضای حاضر به بیان گزارش‌های ملی خود می‌پردازند و بیانیه‌های تخصصی را نیز ذیل هر یک از محورهای اصلی نشست و نیز دستاوردهای ملی یا نوآوری‌های فنی خود را در سال گذشته ارائه می‌دهند.

در سال جاری، سازمان فضایی ایران به‌عنوان متولی فعالیت‌های فضایی کشور، اقدام به انتشار فراخوان عمومی برای ارسال دستاوردها، فعالیت‌ها و نوآوری‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان، متخصصین و دانشجویان کرد که پس از طی مراحل ارزیابی‌های فنی، دو گزارش از دانشگاه تهران و پژوهشگاه هوافضا، از میان گزارش‌های متعدد دریافتی، موفق به شرکت در برنامه ارائه‌های کوپوس شده‌اند. همچنین سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران و سایر نهادهای مرتبط به ارائه بیانیه‌هایی ذیل دستورکارهای مختلف می‌پردازند.

 

espash

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17746
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها