آمریکا یک ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب کرد

0 195

دفتر شناسایی ملی (National Reconnaissance Office به‌اختصار NRO) ایالات متحده یک ماهواره جاسوسی را در مدار زمین قرار داد. در این ماموریت ماهواره NROL-82 روز دوشنبه ۲۶آوریل (۶اردیبهشت) ساعت ۲۰:۴۷ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر دلتا ۴ هوی (Delta 4 Heavy) از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. از محموله‌ها و اهداف این ماهواره اطلاعات چندانی در دسترس نیست؛ با‌این‌وجود با توجه به موقعیت پایگاهی که NROL-82 از آنجا به فضا فرستاده شده و همچنین مسیر حرکت ماهواره‌بر که گفته می‌شود به‌سمت جنوب غرب بوده، می‌توان حدس زد این ماهواره در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفته است و معمولا ماهواره‌های سنجشی به این مدار تزریق می‌شوند.

دلتا ۴ هوی به شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) تعلق دارد و این ماموریت اولین عملیات پرتاب شرکت مذکور در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. دلتا ۴ هوی از خانواده ماهواره‌برهای دلتا ۴ به‌شمار می‌رود و نخستین ماموریت خود را در سال ۲۰۰۴ به‌انجام رساند. این ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با وزنی بالغ بر ۷۳۰ تُن با احتساب پرتاب روز دوشنبه تاکنون ۱۳ ماموریت را به‌انجام رسانده که فقط یک مورد از آن‌ها ناموفق بوده است و اغلب این ماموریت‌ها نیز برای NRO صورت گرفته‌اند. 

دلتا ۴ هوی دارای طول کلی ۷۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۵.۱ متر است. این ماهواره‌بر قادر به حمل نزدیک به ۲۹ تُن محموله به مدار لئو و بیش از ۱۴ تُن محموله به مدار ژئو است و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۸ تقریبا ۳۵۰ میلیون دلار اعلام شده است؛ مبلغی که برای NRO به حدود ۴۴۰ میلیون دلار می‌رسد. همچنین هر دو مرحله ماهواره‌بر مذکور از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. NROL-82 اولین ماموریت از ۴ ماموریت باقی‌مانده دلتا ۴ هوی است که یونایتد لانچ الاینس می‌بایست طبق قرارداد خود برای دولت آمریکا انجام دهد و انتظار می‌رود این ماهواره‌بر با انجام سه ماموریت دیگر تا سال ۲۰۲۴ بازنشسته شده و جای خود را به ماهواره‌بر ولکان سنتاور (Vulcan Centaur) دهد.

 

wikipedia ، nasaspaceflight ، spacenews ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17744
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها