ستاره‌شناسان شراره‌ای عظیم را در نزدیک‌ترین ستاره به خورشید رصد کردند

دانشمندان با استفاده از رصدخانه‌های قدرتمند زمینی و فضایی توانستند بزرگترین شراره ثبت‌شده از پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri)، نزدیک‌ترین همسایه خورشید و یکی از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های کم‌جرم، را رصد کنند. برخاستن شراره‌ عظیم از پروکسیما قنطورس  در تاریخ ۱مه۲۰۱۹ (۱۱اردیبهشت۱۳۹۸) تنها ۷ ثانیه طول کشید و تاکنون درخشان‌ترین شراره در طول موج‌های میلی‌متری و فرابنفشِ کشف‌شده است. پروکسیما قنطورس کوچکترین عضو سامانه آلفا قنطورس (Alpha Centauri) محسوب می‌شود؛ ستاره‌ای که تنها در فاصله‌ حدودا ۴ سال نوری از زمین در جنوب صورت فلکی قنطورس قرار دارد و پس از خورشید، به‌عنوان نزدیک‌ترین ستاره به کره خاکی شناخته می‌شود.

شعاع اندازه‌گیری‌شده برای این ستاره ۱۴ درصد شعاع خورشید، جرم آن ۱۲ درصد جرم خورشید و دمای موثر آن فقط ۲۷۷۷ درجه سانتی‌گراد است. به‌گفته مردیت مگ‌گرگور (Meredith MacGregor)، اخترفیزیکدان دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) آمریکا، پروکسیما قنطورس یک کوتوله سرخ است. همچنین با وجود اینکه پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به زمین است، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، زیرا کمتر از هزار برابر خورشید نور دارد.

مک‌گرگور بیان کرد: «با مشاهده این رویداد در طول موج‌های فرابنفش می‌توان دید این ستاره طی چند ثانیه از حالت طبیعی تا ۱۴ هزار برابر روشن‌تر می‌شود. در گذشته نمی‌دانستیم که شراره‌های ستاره‌ای می‌توانند در محدوده طیفی میلی‌متری تابش کنند و این نخستین بار است که به شراره‌های میلی‌متری نگاه می‌کنیم.» این سیگنال‌های میلی‌متری به پژوهشگران کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تولید شراره توسط ستاره‌ها کسب کنند. شراره عظیم پروکسیما قنطورس در مجموع تقریبا ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از هر شراره‌ای است که تاکنون از خورشید دیده شده است و سیاره‌های سامانه پروکسیما قنطورس نه یک بار در قرن بلکه حداقل یک بار در روز با چنین چیزی مواجه می‌شوند.

منبع دیجی کالا