افزایش احتمال زندگی میکروب‌ها در زیر سطح مریخ

مطالعه‌ای جدید بر روی ساختار شیمیایی مریخ نشان می‌دهد احتمالا میکروب‌هایی در زیر سطح سیاره سرخ در حال زندگی هستند. میکروب‌ها حتی در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی راه‌هایی برای تداوم حیات خود یافته‌اند و توانسته‌اند بدون وجود هوا در ایستگاه فضایی بین‌المللی زنده بمانند. برآوردهای ناسا و دانشگاه براون (Brown University) آمریکا نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد میکروب‌ها در زیر سطح سیاره سرخ زنده‌ هستند و اکوسیستمی را شکل داده‌اند که نیازهای آن‌ها را تامین می‌کند. برهمین‌اساس، ممکن است واکنش‌های شیمیایی خاصی در زیر خاک مریخ در جریان باشد که مواد غذایی لازم برای میکروب‌ها و همچنین انرژی مورد نیاز آن‌ها را از طریق تجزیه آب به اتم‌های اکسیژن و هیدروژن تامین کند. میکروب‌هایی با چنین ویژگی‌هایی در عمق ۱.۶ کیلومتری زمین نیز وجود دارند و شاید این امر در مورد مریخ نیز صادق باشد.

سطح این سیاره در ظاهر بیابانی، خشک و فاقد هرگونه نشانه حیات به‌نظر می‌رسد، اما مریخ‌نوردها و فضاپیماهای ارسالی به سیاره سرخ در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند این سیاره زمانی دارای اقیانوس‌ها و رودخانه‌هایی بوده است که زندگی بر روی سطح آن را ممکن می‌کرد. در گذر زمان این رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها خشک شده‌ و تنها نشانه‌هایی از آن‌ها بر روی سطح مریخ باقی مانده است. درحال‌حاضر مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا برای بررسی اینکه آیا اکنون حیات در این سیاره جریان دارد یا خیر، در حال تجزیه و تحلیل خاک سطح مریخ است. انتظار می‌رود با دریافت اطلاعات بیشتر از استقامت و تحلیل دقیق‌تر اطلاعات مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا بتوان در این زمینه به جمع‌بندی رسید.