ناسا تصویری از حفاری سطح مریخ توسط کاوشگر خود را منتشر کرد

0 130

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا تصویر سی و یکمین حفاری خود با نام باردو (Bardou) را ثبت کرد. این تصویر که با دوربین ناوکم (Navcam) در سمت چپ کنجکاوی عکس‌برداری شده است، سوراخی به‌قطر ۶۰ اینچ را نشان می‌دهد. مریخ‌نورد مذکور با استفاده از ابزارهای سم (SAM) و چمین (CheMin) خود در حال مطالعه کانی‌شناسی و ترکیبات نمونه خاک سیاره سرخ است. درهمین‌حین نیز دوربین چم‌کم (ChemCam) آن به‌مشاهده بخش‌هایی از مریخ که با آن مواجه خواهد شد، می‌پردازد.

چم‌کم برای بررسی صخره‌ها و خاک از فاصله دور یک پرتوی لیزری منتشر می‌کند و ترکیب عناصر ترکیب‌شده در نواحی کوچکتر از یک میلی‌متر سطح مریخ را تحلیل می‌کند. این دوربین همچنین می‌تواند ویژگی‌هایی را مشخص کند که ۵ تا ۱۰ برابر دقیق‌تر از ویژگی‌های مشخص‌شده با دوربین‌های پیشین ناسا است.

کنجکاوی پیچیده‌ترین کاوشگر ناسا پیش از ماموریت استقامت (Perseverance) این سازمان محسوب می‌شود که به سیاره سرخ فرستاده شده است. از جمله اکتشافات مهم آن می‌توان به یافتن گاز متان و خاک رس در این سیاره اشاره نمود. این مریخ‌نورد با شش چرخ دارای ۲.۹ متر طول، ارتفاعی به‌اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن می‌باشد. کنجکاوی می‌تواند مسافت چند ده متر در روز را با حداکثر سرعت ۰.۱۴ کیلومتر در ساعت بر روی سطح سیاره حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع ۰.۷۵ متر بالا برود.

کاوشگر یادشده که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه‌برداری کرده و سنگ‌ها را سوراخ کند و توسط بازوی روباتیکش نمونه‌ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه درون خود انتقال دهد. کنجکاوی همچنین مجهز به دوربین‌هایی با مقاصد هدایت از راه دور و نیز تصویربرداری‌های علمی است.

  

isna ، espash

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17738
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها