چین تلسکوپی مشابه هابل و با قابلیت اتصال به ایستگاه فضایی توسعه می‌دهد

چین قصد دارد یک تلسکوپ فضایی بزرگ در کلاس تلسکوپ فضایی هابل ناسا ساخته و تا سال ۲۰۲۴ روانه فضا کند. این تلسکوپ CSST (سرواژه Chinese Space Station Telescope) نام دارد و یک رصدخانه اپتیکال (نوری) فضایی برای انجام پایش‌های نجومی خواهد بود. از قابلیت‌های مهم CSST امکان اتصال آن به ایستگاه فضایی در حال توسعه چین و سایر ایستگاه‌های فضایی سرنشین‌دار آینده است. ژو جیانپینگ (Zhou Jianping)، از مدیران فضایی چین، می‌گوید: « CSST در مداری مشترک با ایستگاه فضایی چین قرار خواهد گرفت؛ ازاین‌رو امکان انجام سوخت‌گیری و یا ارتقا در آینده برای این تلسکوپ فراهم می‌شود.»

لنزهای ۲ متری تلسکوپ مذکور که شینهوا (Xinhua) نیز نام دارد، باعث می‌شود بتوان آن را با هابل مقایسه کرد. البته تلسکوپ چینی‌ها با وجود داشتن وضوحی مشابه با هابل، دارای میدان دیدی ۳۰۰ برابر وسیع‌تر از تلسکوپ ناساست. چنین میدان دید گسترده‌ای به تلسکوپ اجازه می‌دهد تا ۴۰ درصد آسمان را طی ده سال با استفاده از یک دوربین عظیم ۲.۵ میلیارد پیکسلی رصد کند. CSST فضا را در طیف نورهای مرئی و فرابنفش نزدیک پایش خواهد کرد. بررسی خصوصیات ماده تاریک و انرژی تاریک، ساختار کیهان و همچنین شکل‌گیری و تکامل کهکشا‌ن‌ها از اهداف مهم این تلسکوپ عنوان شده است. همچنین انتظار می‌رود CSST در کشف اجرام فرانپتونی (TNO) و سیارک‌های نزدیک به زمین اطلاعاتی را برای دانشمندان فراهم آورد.

منبع Space