تخمین زمان انفجار ستاره ابط‌الجوزا توسط پمپاژ ماده تاریک از آن

ستاره‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمالا بیرون پاشیدن ماده تاریک از ستاره ابط‌الجوزا (Betelgeuse) راهی برای تخمین زمان انفجار این ستاره غول‌پیکر باشد. در اعماق هسته پرتحرک این ستاره نوعی فرضی از ماده تاریک به‌نام اکسیون (Axion) ممکن است در حال دمیدن و بیرون ریختن به جهان باشد که به دانشمندان ظرفیت یک کشف و پیشرفت غیرمنتظره در جستجوی مستمر برای یافتن شواهد مربوط به ماده تاریک را می‌دهد.

به‌گفته محققان ممکن است اشعه ایکسی که از ابط‌الجوزا ساطع می‌شود، مربوط به ماده تاریک باشد و رفتار عجیب و غریب و کم نور شدن آن موجب شود دانشمندان احتمال منفجر شدن این ستاره به‌شکل یک ابرنواختر را بدهند. ابط‌الجوزا یک گزینه مناسب برای دانشمندان به‌منظور رصد اکسیون‌هاست که فیزیکدانان انتظار دارند جرم یک میلیونم یا یک میلیاردم یک الکترون را  داشته باشد. تجزیه و تحلیل‌ها به‌دنبال نشانه‌هایی از اکسیون‌هاست و دانشمندان را قادر ساخته است تا محدودیت‌های دقیق‌تری بر خصوصیات اکسیون‌های فرضی بگذارند.

انرژی تاریک چیست و چه تفاوتی با ماده تاریک دارد؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

منجیائو شیائو (Mengjiao Xiao)، فیزیکدان موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) آمریکا، می‌گوید: «برخی فرضیات تصور می‌کنند فوتون‌ها (ذرات نور) ممکن است در یک رابطه دو طرفه درون یک میدان مغناطیسی قوی به اکسیون‌ها تبدیل شوند و دوباره به حالت اولیه خود بازگردند. ستاره‌ها دارای گرمای هسته‌ای هستند و این امر آن‌ها را به مکانی عالی برای داشتن تعداد و سطح بسیار بالایی از فوتون و مغناطیس تبدیل می‌کند.»

مطابق اظهارات شیائو همچنین جرم ابط‌الجوزا ۲۰ برابر خورشید است که می‌تواند آن را به چیزی که یک «کارخانه اکسیون» می‌نامیم، تبدیل کند. اگر هسته ابط‌الجوزا اکسیون تولید می‌کند، آن‌ها باید بتوانند از جاذبه ستاره فرار کنند و به‌طور دسته جمعی به‌سوی منظومه شمسی جریان پیدا کنند. اکسیون‌ها در تعامل با میدان مغناطیسی کهکشان راه‌شیری ممکن است دوباره در میدان پرتوی ایکس از طیف تابش الکترومغناطیسی به فوتون تبدیل شوند. این اتفاق بدان معناست که انتشار هرگونه اشعه ایکس از یک ستاره پیر می‌تواند وجود ماده تاریک را به شکل اکسیون‌ها نشان دهد، اما  ابط‌الجوزا نباید نور اشعه ایکس زیادی ساطع کند.»