محققان بهداشت روان فضانوردان را بررسی کردند

0 169

محققان طی مطالعه‌ای به‌منظور درک بهتر موانع روانی که فضانوردان با آن روبرو هستند، یک چک لیست برای سلامت روان (MHCL) ایجاد کردند. این لیست ابزاری خودسنجی است و می‌تواند تغییرات بهداشت روانی را در محیط‌هایی با شرایط سخت تشخیص دهد. طی مطالعه مذکور کندیس آلفانو (Candice Alfano)، محقق دانشگاه هیوستون (University of Houston) آمریکا، و دیگر محققان از چک لیست سلامت روان برای مطالعه تغییرات روانی در دو ایستگاه سرزمین جنوبی استفاده کردند.

در این مطالعه تیم پژوهشی آلفانو با استفاده از چک لیست، علائم سلامت روان را طی ۹ ماه از جمله سخت‌ترین ماه‌های زمستان بررسی کردند. همچنین یک باتری ارزیابی ماهانه نیز وجود تغییرات در جسم، نشانگرهای زیستی استرس مانند کورتیزول و استفاده از راهبردهای مختلف تنظیم هیجان برای افزایش یا کاهش برخی احساسات را ارزیابی نمود. در انتها نتایج مطالعه نشان داد با افزایش زمان حضور در ایستگاه‌ها شرکت‌کنندگان تمایل به استفاده کمتری از راهبردهای موثر برای افزایش احساسات مثبت خود دارند.

فضانوردانی که مدت طولانی را در فضا می‌گذرانند با عوامل استرس‌زایی مانند انزوا، محصورشدگی، نداشتن حریم خصوصی، تغییر چرخه‌های تاریک روشنی، یکنواختی و جدایی از خانواده روبرو می‌شوند. افرادی که در ایستگاه‌های تحقیقاتی بین‌المللی در جنوبگان مشغول به‌کار هستند نیز شرایط سخت محیطی همراه با عوامل استرس‌زا بسیاری را تجربه می‌کنند که این دقیقا همانند وضعیتی است که فرد در طول کاوش طولانی مدت در فضا تجربه خواهد کرد.

 آلفانو ادامه می‌دهد: «ما تغییرات قابل‌توجهی در عملکرد روانشناختی مشاهده کردیم، اما الگوهای تغییر برای جنبه‌های خاص بهداشت روانی متفاوت بود. بارزترین تغییرات در احساسات مثبت مشاهده شد. تحقیقات قبلی در فضا و هم در محیط‌های قطبی تقریبا فقط بر حالات عاطفی منفی از جمله اضطراب و علائم افسردگی متمرکز بوده است، اما احساسات مثبتی مانند رضایت، اشتیاق و حیرت ویژگی‌هایی تلقی می‌شوند که برای خوب بودن در آن شرایط سخت مهم هستند. ما در طول بررسی‌ها دریافتیم احساسات منفی در حال افزایش بوده و انجام اقداماتی با هدف افزایش احساسات مثبت ممکن است در کاهش خطر روانی در شرایط سخت حیاتی باشد.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17723
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها