با پلتفرم رایگان ناسا به‌وسیله یک بالگرد در مریخ پرواز کنید+فیلم

ناسا پلتفرم برنامه‌نویسی رایگانی را ارائه داده است که با استفاده از آن علاقه‌مندان می‌توانند به ساخت بازی ویدئویی به‌منظور اکتشاف مریخ به‌وسیله بالگردی شبیه به بالگرد نبوغ (Ingenuity) این سازمان بپردازند. نبوغ یک بالگرد کوچک است که همراه با ماموریت استقامت (Perseverance) ناسا به مریخ ارسال شده و اخیرا بر فراز سطح سیاره سرخ پرواز کرده است. علاقه‌مندان با مشاهده فیلم آموزشی این پلتفرم با نام اسکرچ (Scratch) می‌توانند نحوه استفاده از آن را که برای طراحی و پرواز بالگرد مریخی ارائه شده است، فرا بگیرند. هدف از طراحی چنین بالگردی آزمایش امکان پرواز در جو نازک مریخ است.

دوستداران کاوش‌های فضایی برای انجام این کار می‌بایست به وبسایت اسکرچ مراجعه نموده و طراحی بالگرد خود را آغاز کنند. آن‌ها در ابتدا باید تصاویر مریخ و بالگرد را از وبسایت بارگیری نمایند؛ سپس تصاویر سیاره را در طرح جدید اسکرچ خود بارگذاری کنند. بعد از انجام این مراحل، بازیکنان قادر به هدایت مسیر پرواز بالگرد در جهت‌های بالا، راست و چپ بوده و در نهایت لازم است یک مکان فرود برای آن انتخاب نمایند. به‌علاوه، از‌آنجایی‌که مدت زمان پروازهای آزمایشی نبوغ در مریخ حداکثر ۹۰ ثانیه است، می‌توان با تنظیم یک شمارشگر معکوس، بازی ویدیوئی خود را با پرواز‌های این بالگرد شبیه‌سازی کرد.

موفقیت ماموریت در این بازی زمانی محقق خواهد شد که بالگرد، اولین پرواز کنترل‌شده خود را در مریخ انجام دهد؛ بنابراین بازیکنان باید کد بلاکس‌هایی (Code Blocks) را بسازند که هنگام پرواز بالگرد و فرود آن در مکان موردنظر، موفقیت در ماموریت را اعلام کند. بازیکنان درصورتی‌که بخواهند بعدا از طرح بازی خود بازبینی کرده و یا آن را ویرایش نمایند، می‌بایست یک حساب کاربری در وبسایت اسکرچ ایجاد کنند. در فیلم زیر مراحل توسعه طرح بازی به‌صورت گام‌به‌گام و به‌طور کامل توضیح داده شده است.

منبع Space