کشف و ثبت ۳۳ سیارک توسط محققان ایران

0 93

جمهوری اسلامی ایران در چهارمین روز از پنجاه و هشتمین نشست اجلاس سالیانه کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به کوپوس (COPUOS) به قرائت بیانیه خود در رابطه با فعالیت‌های صورت‌گرفته درباره پایش اجرام نزدیک به زمین پرداخت. طی این بیانیه خبر کشف و ثبت ۳۳ سیارک توسط محققان کشورمان اعلام شد. در بخش بیانیه‌های تخصصی و نوآوری‌های فنی نیز اولین ارائه ایران با عنوان ارتباطات فضایی هوشمند با استفاده از آنتن‌های پلاسمایی توسط پژوهشگاه هوافضا ارائه گردید.

در این جلسه نمایندگان کشورها و نهادهای عضو ناظر به قرائت بیانیه پرداختند که موضوع زباله‌های فضایی، نقش کشورهای باسابقه در فعالیت‌های فضایی در ایجاد زباله‌های فضایی و مسئولیت آن‌ها در این خصوص مورد اشاره قرار گرفت و تاکید شد که ایجاد زباله‌های فضایی نباید تبدیل به اهرمی برای محدود کردن فعالیت‌های کشورهای نوپا در عرصه فضایی باشد.


در ادامه، فعالیت‌های گسترده صورت‌گرفته در خصوص استفاده از فناوری فضایی جهت توسعه جوامع در زمینه‌های مختلفی اعم از مدیریت بلایای طبیعی، پایش منابع آبی و خاکی، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، پایش و تحلیل اثرات گرم شدن زمین و ذوب یخ‌ها و یخچال‌ها، پایش میزان دی‌اکسیدکربن در جو، بالا آمدن آب دریاها و برخی موضوعات دیگر ارائه شدند. ذیل موضوع اجرام فضایی نزدیک به سطح زمین (NEO)، فعالیت‌های انجام‌شده برای پایش و ثبت این اجرام، محاسبه دقیق مدار آن‌ها، تحلیل امکان برخورد چنین اجرامی به کره خاکی و همچنین راهکارهای مقابله با آن‌ها ارائه گردید.

پنجاه و هشتمین نشست اجلاس سالیانه کوپوس از روز دوشنبه ۱۹آوریل (۳۰فروردین) در وین، پایتخت اتریش، آغاز به‌کار کرد. این نشست که تا ۳۰آوریل (۱۰اردیبهشت) ادامه دارد، با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. طبق روال معمول، در نشست مذکور اعضای حاضر به بیان گزارش‌های ملی خود می‌پردازند و بیانیه‌های تخصصی را نیز ذیل هر یک از محورهای اصلی نشست و نیز دستاوردهای ملی یا نوآوری‌های فنی خود را در سال گذشته ارائه می‌دهند.

در سال جاری، سازمان فضایی ایران به‌عنوان متولی فعالیت‌های فضایی کشور، اقدام به انتشار فراخوان عمومی برای ارسال دستاوردها، فعالیت‌ها و نوآوری‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان، متخصصین و دانشجویان کرد که پس از طی مراحل ارزیابی‌های فنی، دو گزارش از دانشگاه تهران و پژوهشگاه هوافضا، از میان گزارش‌های متعدد دریافتی، موفق به شرکت در برنامه ارائه‌های زیرکمیته علمی-فنی کوپوس شده‌اند. همچنین سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران و سایر نهادهای مرتبط به ارائه بیانیه‌هایی ذیل دستورکارهای مختلف می‌پردازند.

 

espash ، isa

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17720
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها