بالگرد مریخ‌نورد ناسا دومین پرواز خود بر فراز سطح سیاره سرخ را با موفقیت به‌انجام رساند

0 115

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا دومین پرواز خود بر فراز سطح سیاره سرخ را با موفقیت انجام داد. در این پرواز که مدت آن ۵۱.۹ ثانیه اعلام شده است، بالگرد به ارتفاع ۵ متری رسید و همچنین اندکی کج شد و ۲ متر را هم به‌صورت افقی طی کرد. به‌تازگی این بالگرد برای اولین بار موفق به پرواز بر فراز مریخ شده بود که طی آن در یک پرواز حدودا ۴۰ ثانیه‌ای ۳ متر از سطح سیاره ارتفاع گرفت.

بالگرد مذکور به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

 

espash ، instagram

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17714
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها