توسعه یدک‌کش فضایی برای انتقال مداری ماهواره‌ها و پاک‌سازی زباله‌های فضایی

0 165

شرکت آلمانی اگزولانچ (Exolaunch) در حال توسعه یک یدک‌کش فضایی مجهز به سامانه پیشران سازگار با محیط زیست برای افزایش ارتفاع ماهواره‌ها و همچنین خروج زباله‌های فضایی از مدار است. این یدک‌کش با نام ریلاینت (Reliant) قادر است طی یک ساعت ماهواره‌ها را از ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتری به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین رسانده و خود، در مدت ۲ ساعت، از مدار خارج شود و بدین ترتیب ریسک وقوع برخورد فضایی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. ریلاینت البته قبل از خروج از مدار، زباله‌های فضایی مشخص‌شده را نیز با خود از مدار خارج می‌کند. اگزولانچ یکی از چندین شرکتی است که در حال توسعه چنین یدک‌کش‌هایی هستند؛ امری که با توجه به نیاز روزافزون بازار پرتاب ماهواره‌ها برای ارائه انعطاف‌پذیری بیشتر در چنین ماموریت‌هایی صورت می‌گیرد.

ریلاینت به‌دلیل بهره‌گیری از کامپوزیت‌های فیبر کربن سبک، از وزنی کم و درعین‌حال کارآیی بالا برخوردار بوده و نسبت رانش به وزن بالایی را نیز فراهم می‌کند. این یدک‌کش با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی توسعه می‌یابد و قرار است نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به فضا ارسال شود.

مراحل کار فضاپیمای ریلاینت

اگزولانچ در سال ۲۰۲۳ آزمایش نسخه ارتقایافته یدک‌کش خود موسوم به ریلاینت پرو (Reliant Pro) را آغاز می‌کند که علاوه‌بر افزایش ارتفاع ماهواره‌ها، قادر به انجام برخی اقدامات دیگر از جمله تنظیمات مرتبط با شیب مدار ماهواره‌ها و همچنین ماموریت‌هایی در خصوص منظومه‌های ماهواره‌ای خواهد بود.

 

exolaunch ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17713
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها