شرکت ژاپنی کاوشگر قمری امارات را ۲ سال زودتر از برنامه‌ریزی قبلی به ماه ارسال می‌کند

0 139

امارات اعلام کرد طی توافقی که با شرکت ژاپنی آی‌اسپیس (ispace) به‌انجام رسانده، کاوشگر قمری خود را سال ۲۰۲۲ به قمر زمین می‌فرستد که ۲ سال زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. طی این توافق که میان مرکز فضایی محمد بن رشید (Mohammed bin Rashid Space Centre به‌اختصار MBRSC) امارات و آی‌اسپیس منعقد شده است، شرکت مذکور کاوشگر رشید (Rashid) را تحت برنامه تجاری خود موسوم به هاکوتو-آر (HAKUTO-R) به ماه ارسال می‌کند. امارات متحده عربی پیش‌تر از توسعه یک کاوشگر قمری رباتیک بدون کمک کشوری دیگر و با بهره‌گیری از دانش مهندسان بومی خود خبر داده بود.

مطابق قرارداد یادشده، آی‌اسپیس ضمن ارسال کاوشگر رشید به ماه، در عملیات‌های ارتباطی و تامین نیرو در زمان پرواز کاوشگر به ماه و همچنین برقراری مخابرات بی‌سیم برای رشید در زمان استقرار آن روی قمر زمین با MBRSC مشارکت خواهد کرد. به‌گفته مقامات اماراتی این کاوشگر با وزن ۱۰ کیلوگرم به اکتشاف مناطقی از ماه خواهد پرداخت که بشر تاکنون موفق به کاوش آن‌ها نشده است؛ آن‌ها البته اشاره‌ نکردند که این مناطق شامل کدام نواحی ماه می‌شود. رشید مجهز به دوربین‌های سه‌بعدی، دوربین‌های تصویربرداری حرارتی و همچنین میکروسکوپ خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حدود هزار داده تصویری و همچنین اطلاعاتی از خاک و غبار ماه را به زمین ارسال کند.

در صورت انجام چنین ماموریتی، امارات چهارمین کشور پس از آمریکا، شوروی سابق و چین است که موفق به فرود کاوشگر روی سطح ماه می‌شود. تاکنون هند و رژیم صهیونیستی نیز برای انجام ماموریت به‌سوی ماه اقدام کرده‌اند، اما موفق به انجام آن نشده‌اند.

 

espash ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17710
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها