پنجاه و هشتمین نشست کمیته کوپوس سازمان ملل متحد آغاز شد

0 143

پنجاه و هشتمین نشست اجلاس سالیانه کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به کوپوس (COPUOS) از روز دوشنبه ۱۹آوریل (۳۰فروردین) در وین، پایتخت اتریش، آغاز به‌کار کرد. این نشست که تا ۳۰آوریل (۱۰اردیبهشت) ادامه دارد، با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. طبق روال معمول، در نشست مذکور اعضای حاضر به بیان گزارش‌های ملی خود می‌پردازند و بیانیه‌های تخصصی را نیز ذیل هر یک از محورهای اصلی نشست و نیز دستاوردهای ملی یا نوآوری‌های فنی خود را در سال گذشته ارائه می‌دهند.

در سال جاری، سازمان فضایی ایران به‌عنوان متولی فعالیت‌های فضایی کشور، اقدام به انتشار فراخوان عمومی برای ارسال دستاوردها، فعالیت‌ها و نوآوری‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان، متخصصین و دانشجویان کرد که پس از طی مراحل ارزیابی‌های فنی، دو گزارش از دانشگاه تهران و پژوهشگاه هوافضا، از میان گزارش‌های متعدد دریافتی، موفق به شرکت در برنامه ارائه‌های زیرکمیته علمی-فنی کوپوس شده‌اند. همچنین سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران و سایر نهادهای مرتبط بیانیه‌هایی ذیل دستورکارهای مختلف ارائه خواهند داد.

در ابتدای نشست مذکور موضوع عضویت کره شمالی در این کمیته مجددا مطرح شد که با مخالفت کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس، کانادا، ژاپن، نیوزلند، رژیم صهیونیستی و همچنین اتحادیه اروپا مواجه گردید. در ادامه نمایندگان اتحادیه اروپا، گروه ۷۷ به‌علاوه چین، اتریش، اتحادیه اروپا، سوئیس، ایتالیا، روسیه، آمریکا و کانادا اقدام به ارائه بیانیه‌ای با هدف تشریح مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای فضایی خود نمودند و نظرات خود را در خصوص موضوعاتی مانند زباله‌های فضایی و پایداری بلند مدت فعالیت‌های فضایی ابراز داشتند.

در این میان کشور اوکراین صراحتا به عضویت خود در توافقنامه آرتمیس (Artemis Accords) اشاره کرد. نماینده روسیه نیز گزارشی مختصر از برگزاری مراسم شصتمین سالگرد اعزام نخستین فضانورد به فضای ماورای جو ارائه داد. در روز اول این نشست بیانیه‌هایی ذیل دستورکار اقلیم فضا و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی نیز خوانده شد. گفتنی است آژانس فضایی آمریکا مدتی پیش از مجموعه اصول و استانداردهای اکتشاف در ماه و استخراج منابع آن با عنوان توافقنامه آرتمیس رونمایی کرد؛ پیمانی که این سازمان امیدوار است با موافقت کشورهای دیگر با اصول آن، راه را برای استخراج منابع ارزشمند این کره باز کند.

 

espash ، instagram ، instagram

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17701
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها