ناسا اسپیس‌ایکس را برای بازگرداندن انسان به ماه انتخاب کرد

0 140

آژانس فضایی آمریکا حامل فضایی استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) را برای برنامه بازگشت به ماه این سازمان موسوم به آرتمیس (Artemis) انتخاب کرد. اسپیس‌ایکس برای به دست آوردن این پروژه با چندین شرکت آمریکایی از جمله بلو اوریجین (Blue Origin) و داینتیکس (Dynetics) در رقابت بود. ارزش کل توافق ناسا و اسپیس‌ایکس برای این منظور ۲.۸۹ میلیارد دلار اعلام شده است.

برنامه آرتمیس از زمان دولت دونالد ترامپ آغاز شد و هدف از آن بازگرداندن انسان از جمله یک زن به قمر زمین تا سال ۲۰۲۴ است. استارشیپ اکنون در حال توسعه بوده و نمونه‌های اولیه آن تاکنون چند آزمایش پرواز زیرمداری را پشت‌سر گذاشته‌اند. این حامل بازگشت‌پذیر در آزمایش‌های مذکور تا ارتفاع حدودا ۱۰ کیلومتری سطح زمین پرواز کرده و با موفقیت نیز فرود آمده است.

نمونه اصلی استارشیپ که یک پرتابگر دو مرحله‌ای است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر است. این حامل فضایی سوخت مایع با وزن ۵ هزار تن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربردارد. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد.

 

espash ، bbc

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17688
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها