تهدید هکرها خطرناک‌تر از حمله موشک‌ها به ماهواره‌ها

0 170

مقامات پنتاگون اعلام کرده‌اند به‌منظور مقابله با حملات سایبری احتمالی به شبکه ماهواره‌ای این ارگان، در حال همکاری با سایر بخش‌های وزارت دفاع ایالات متحده جهت توسعه ابزارهای رمزنگاری و سایر تجهیزات امنیتی برای نصب بر روی ماهواره‌های خود هستند. به‌گفته درک تورنیر (Derek Tournear)، مدیر آژانس توسعه فضایی (Space Development Agency به‌اختصار SDA) پنتاگون، حملات سایبری می‌تواند در مقایسه با حملات موشکی به ماهواره‌ها خسارات بیشتری را وارد کند؛ چرا که در صورت حملات موشکی بخشی از ماهواره‌های یک شبکه ماهواره‌ای آسیب می‌بینند و سایر ماهواره‌ها قادرند به فعالیت خود ادامه دهند، اما حملات سایبری می‌توانند کل شبکه را مختل کنند. 

SDA در نظر دارد ایجاد شبکه‌ای از ماهواره‌ها را از سال ۲۰۲۲ آغاز کند و تا سال ۲۰۲۴ صدها ماهواره در مدار زمین داشته باشد. از‌این‌رو، پنتاگون نگران حملات موشکی و سایبری، به‌خصوص از طرف چین و روسیه، به این شبکه است. تورنیر درباره برنامه SDA در‌این‌رابطه می‌گوید: «برای این امر نیاز به ابزار رمزنگاری با پهنای باند بالا داریم که بر سامانه‌هایی با قابلیت نصب روی ماهواره‌ها تعبیه شده‌ باشند.» پنتاگون قصد دارد طی پروژه‌ای موسوم به ترنسپورت لایر (Transport Layer) منظومه‌ ماهواره‌ای ارتباطاتی بزرگی را ایجاد کند که در نهایت شامل ۳۰۰ تا حدود ۵۰۰ ماهواره خواهد شد. این ماهواره‌ها در مدار لئو و در فاصله ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار خواهند گرفت. 

ماهواره‌‌های این منظومه قادر به ایجاد ارتباطات بین‌ ماهواره‌ای اپتیکال (نوری) بوده و می‌توانند به تبادل داده‌های باندپهن با سایر فضاپیماها و همچنین ایستگاه‌های زمینی بپردازند. ترنسپورت لایر ضمن ارائه داده‌های مطمئن و با تاخیر کم، امکان اتصال به طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های نظامی در سراسر جهان را برای پنتاگون فراهم می‌آورد. با تکمیل این منظومه ماهواره‌ای، ۹۵ درصد از سراسر زمین در هر لحظه تحت پوشش حداقل دو ماهواره قرار خواهد داشت؛ این در حالی است که ۹۹ درصد تمام نقاط کره خاکی نیز تحت پوشش حداقل یک ماهواره خواهد بود.

 

espash ، spacenews

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17687
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها