پانزدهمین پرتاب آزمایشی فضاپیمای بلو اوریجین با هدف اعزام توریست به لبه فضا با موفقیت انجام شد+فیلم

0 195

شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) پانزدهمین پرواز آزمایشی زیرمداری فضاپیمای خود موسوم به نیو شپرد (New Shepard) را به‌همراه کپسول جدید برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار در آینده با موفقیت به‌انجام رساند؛ عملیاتی که هدف از آن آزمایش قابلیت‌های مورد نظر برای اعزام توریست به لبه فضاست. در این ماموریت پرتاب موسوم به SN-15 فضاپیمای مذکور روز چهارشنبه ۱۴آوریل (۲۵فروردین) ساعت ۱۶:۵۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کام رنچ (Corn Ranch) در ایالت تگزاس به‌سوی آسمان پرتاب شد و تا ارتفاع حدودا ۱۰۶ کیلومتری از سطح زمین بالا رفت.

نیو شپرد که یک حامل قابل بازیابی است، پس از پروازی حدودا ۱۰ دقیقه‌ای در محل تعیین‌شده فرود آمد. کپسول نیز به‌کمک چترهای نجات در نزدیکی پایگاه پرتاب بر زمین نشست. مطابق گزارش‌ها حداکثر سرعت نیوشپرد در این پرواز به ۳۶۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید. اگرچه این پرواز بدون سرنشین انجام شد، دو خدمه به‌عنوان جایگزین فضانوردان و با هدف آزمایش‌هایی مرتبط با حضور افراد در کپسول، قبل و بعد از عملیات وارد کپسول شدند.

نیو شپرد یک حامل فضایی زیرمداری تک مرحله‌ای است که از سوخت مایع استفاده می‌کند. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. این فضاپیما مجهز به یک موتور BE-3 با توان تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی رانش و مدت زمان احتراق ۱۱۰ ثانیه است. فضاپیمای یادشده که اولین پرواز آن در آوریل۲۰۱۵ انجام گرفت، اکنون در حال توسعه به‌منظور انجام پروازهای زیرمداری برای اعزام توریست به فضاست. نیو شپرد از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و تاکنون فقط در یک پرتاب آزمایشی ناکام بوده است.

 

 youtube ، espash ، space ، cnbc ، interestingengineering ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17685
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها