افزایش قابلیت اطمینان حامل‌های فضایی چین با کمک یادگیری ماشین

0 100

متخصصان چینی آزمایش فناوری‌هایی، از جمله قابلیت‌های یادگیری ماشین، را آغاز کرده‌اند که با بهره‌گیری از آ‌ن‌ها بتوان حامل‌های فضایی را هوشمندتر کرد؛ امری که به‌منظور فائق آمدن حامل به‌صورت خودکار بر مشکلات احتمالی زمان پرتاب صورت می‌گیرد. پژوهشگران آکادمی فناوری حامل فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology به‌اختصار CALT) برنامه تحقیق و توسعه درباره چنین فناوری‌هایی را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده‌اند و اکنون از حصول پیشرفت در این زمینه خبر می‌دهند. آن‌ها در حال ارتقای سامانه‌های رایانه‌ای و هدایت حامل‌ها هستند تا بتوانند شرایط پرواز را کنترل کرده و در صورت لزوم، حامل فضایی، خود، محاسبات مورد نیاز را انجام داده و اصلاحات لازم به‌طور خودکار صورت گیرد.

چنگ‌ ژینگ (Cheng Xing)، محقق CALT، می‌گوید: «تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده در ماموریت‌های پرتاب ناموفق نشان می‌دهد در صورت هوشمند بودن حامل‌های موجود، می‌توان از برخی مشکلات جلوگیری کرد.» به‌گفته وی، درحال‌حاضر همه حامل‌های فضایی چین مطابق با یک مسیر و مانور از پیش تعیین‌شده پرواز می‌کنند و قادر به پاسخگویی به شرایط اضطراری نیستند. وی ادامه می‌دهد: «به‌عنوان مثال، اگر کاهش یا افت غیرعادی در رانش موتورهای اصلی شناسایی شود، حامل هوشمند قادر خواهد بود به‌صورت خودکار اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل، تشخیص داده و به‌انجام رساند.»

به‌علاوه، کارشناسان چینی در تلاشند تا از یادگیری ماشینی برای حامل‌های فضایی استفاده کنند؛ امری که در صورت موفقیت موجب می‌شود حامل‌ها در صورت مواجهه با شرایط پیچیده و سخت، قدرت سازگاری با آن را داشته و ماموریت خود را بهتر انجام دهند. به‌گفته یو چونمی (Yu Chunmei)، از مدیران CALT، آن‌ها برنامه دارند تا سال ۲۰۲۵ اقدامات اولیه را در این زمینه به‌انجام رسانند.

در سطح بین‌المللی نیز ایالات متحده و برخی دیگر از قدرت‌های فضایی از اواسط دهه ۱۹۸۰ تاکنون تحقیقاتی را راجع به فناوری‌های هوشمند حامل‌های فضایی انجام داده‌اند. مطابق اظهارات ژینگ، حداقل دو ماموریت پرتاب اخیر در ایالات متحده با نقص در موتور مواجه شده‌اند که حامل به‌دلیل بهره‌گیری از چنین فناوری‌هایی، بر آن‌ها فائق آمده و پرتاب در نهایت با موفقیت صورت گرفته است. گفتنی است متخصصان چینی اظهار داشته‌اند یک فناوری هوشمندسازی حامل‌ها در آخرین پرتاب حامل فضایی لانگ مارچ-۲سی (Long Marc-2C) این کشور و در هنگام بازگشت حامل به جو زمین با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است. آن‌ها با انجام آزمایش مذکور، قابلیت فناوری خود را تایید کرده‌اند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17684
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها