۱۵ اختراع ناسا که همه‌ از آن استفاده می‌کنند

0 170

ناسا بیش از آنچه تصور کنید بر زندگی شما اثر گذاشته است. درحالی‌که ماموریت ناسا سفر به فضاست، برخی از اختراعات آن به چیزهایی ضروری در زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. بسیاری از ما در طول زندگی خود به فضا نخواهیم رفت و شاید هرگز نفهمیم که فضا چگونه است، اما در خانه‌های خود چیزهایی داریم که در ابتدا برای فضانوردان و ماموریت‌های فضایی ساخته شده‌اند. در زیر ۱۵ مورد از اختراعات آژانس فضایی آمریکا آورده شده است که برای همه آشنا هستند.

 ۱- مموری فوم


این روزها بدون تشک خوابیدن کاری سخت است، زیرا با ساختار بدن تطابق دارد و خواب را راحت می‌کند، اما واقعیت این است که این تشک‌ها در ابتدا در سال ۱۹۸۷ برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی ناشی از افتادن فضانوردان در حال آموزش در فضای آزمایشی بودند.

۲- حسگر تصویر دیجیتال

در اواسط دهه ۱۹۹۰ در آزمایشگاه جت ناسا (JPL)، دانشمندان فناوری ساخت حسگرهایی را به‌دست آوردند که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و تولید انبوه آن‌ها نسبت به روش‌های آن زمان آسان‌تر بود و ناسا توانست حسگرهای تصویر دیجیتال را در دوربین‌های‌ گوشی هوشمند موسوم به GoPro و DSLR ادغام کند و همین فناوری به عکاسی کمک کرد.

۳- مکان‌یابی (GPS) دقیق

همچنین از اواسط دهه ۱۹۹۰ کارکنان JPL شروع به توسعه نرم‌افزار دقیق GPS کردند که می‌توانست خطاهای مکان‌یابی را اصلاح کند. این اختراع نه‌تنها خلبانان و ملوانان بلکه تلفن‌ها، اتومبیل‌ها و سایر وسایلی را که با حرکت و مکان‌یابی مرتبط هستند، به یک مکان‌یاب دقیق مجهز کرد.

۴- لامپ‌های LED روز و شب


این لامپ‌های دو رنگ برای افزایش هوشیاری در طول روز و کم‌نور شدن در زمان خواب طراحی شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ برنامه ملی تحقیقات زیست پزشکی فضایی دریافت که رنگ‌ها، یا طول موج‌های، مختلف نور می‌توانند در هوشیاری یا خواب آلودگی به افراد کمک کنند.

۵- شیرخشک سالم‌تر


محققان هنگام جایگزینی وعده‌های غذایی برای فضانوردانی که به مریخ سفر می‌کردند متوجه نوعی اسیدهای چرب امگا ۳ شدند که قبلا فقط در شیر مادر وجود داشت و برای رشد نوزاد حیاتی است. اکنون این چربی کشف‌شده در ناسا در بیش از ۹۰ درصد شیرخشک‌های موجود در بازار یافت می‌شود.

۶- ذخیره‌سازی ایمن موادغذایی


ناسا با همکاری شرکت آمریکایی تولیدکننده مواد غذایی پیلزبری (Pillsbury) استاندارد جدیدی را برای غذاهای خشک و یخ‌زده ایمن و سالم ایجاد کرد که اکنون در سراسر جهان دنبال می‌شود و برای همگان مفید است. این استاندارد، عمر ذخیره‌سازی را افزایش و خطر آلودگی باکتری‌ها و مواد شیمیایی را کاهش می‌دهد.

۷- بریس نامرئی دندان


بریس‌ها وسایلی هستند که در ارتودنسی دندان کاربرد دارند. این وسایل به‌طور مستقیم بر روی دندان‌ها قرار داده شده و باعث مرتب و صاف شدن دندان‌ها می‌شوند و به‌لطف همکاری ناسا با شرکت چند ملیتی آمریکایی تری‌ام (3M) تولید و توسعه این محصول ممکن شد.

۸- لباس شنای LZR شرکت انگلیسی اسپیدو (Speedo)


در سال ۲۰۰۸ مرکز تحقیقاتی لانگلی (Langly) ناسا به اسپیدو کمک کرد تا تونل بادی را که این سازمان ساخته بود، درزگیری و مواد مناسب برای آن را پیدا کند. نتیجه این تحقیقات، تولید لباس شنای اِل‌‌زد‌آر ریسر (LZR Racer) بود که مورد توجه ورزشکاران در المپیک آن سال قرار گرفت.

۹- دستگاه‌های تصفیه هوا و گیاهان


گازی که گیاهان آزاد می‌کنند در محیط بسته ایستگاه فضایی جمع می‌شود. به‌همین‌دلیل دانشمندان ناسا یک اسکرابر اتیلن (Ethylene Scrubber) را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ساختند و اکنون از همان فناوری در فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده می‌شود تا تولیدات غذایی را برای مدت طولانی‌تر حفظ کرده و با تصفیه هوا از تخریب آن‌ها جلوگیری ‌کنند.

۱۰- عینک ضدخش


اولین جرقه ساختن عینک‌های ضدخش در مرکز تحقیقات اِیمز (Ames) ناسا شکل گرفت، زمانی که محققان در حال تلاش برای بهبود قسمت شیشه‌ای کلاه ایمنی فضانوردان و همچنین پوشش سامانه‌‌های تصفیه آب بودند که در دهه ۱۹۸۰ دانشمندان از این علم برای افزایش محافظت، مقاومت و کیفیت عینک آفتابی و ماسک‌های ایمنی استفاده کردند.

۱۱- جارو شارژی دستی


این جاروی کاربردی با همکاری ناسا و شرکت آمریکایی بلک اند دکر (Black & Decker) ساخته شده و برای نخستین بار جهت اکتشاف در سطح ماه به‌کار گرفته شد. دستگاه مورد بحث در جمع‌آوری نمونه‌ها بسیار خوب و مفید بود و به‌سرعت برای استفاده در بیمارستان‌ها، صنایع و خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

۱۲- پتوی نجات


پتوهای فضایی ناسا هر ساله جان انسان‌های زیادی را در مخاطرات طبیعی نجات می‌دهند. این پتو برای اولین بار سال ۱۹۷۳ در ماموریت سرنشین‌دار اسکای‌لب-۳ (Skylab-3) مورد استفاده قرار گرفت که ماهواره مورد استفاده در این ماموریت به یک عایق محافظ‌کننده در مقابل آفتاب احتیاج داشت.

۱۳- کاشت حلزون گوش


در اواخر دهه ۱۹۷۰ آدام کیسیا (Adam Kissiah)، مهندس کم‌شنوای مستقر در مرکز فضایی کندی (Kennedy) ناسا، در استفاده از سمعکش دچار مشکل بود، چراکه این دستگاه‌ها فقط می‌توانند صداها را تقویت کنند و قادر به واضح‌تر کردن آن‌ها نیستند. کیسیا با بهره‌گیری از پیشرفت‌های فناورانه در سامانه‌های سنجش الکترونیکی‌ و حسگرهای صدا و لرزش توانست این حلزون‌های شنوایی را بسازد که پالس‌های دیجیتالی می‌فرستند و انتهای عصب شنوایی را تحریک می‌کنند. با استفاده از این ابزار سیگنال‌های شنیداری واضح‌تری به مغز ارسال می‌شود.

۱۴- کفی ارتجاعی کتانی

ناسا در تلاش برای سبک‌ کردن لباس و تجهیزات فضانوردان لباس‌هایی با قالب لاستیکی منعطف تولید کرد. این مواد نه‌تنها لباس‌های ۱۳ کیلوگرمی را به حدود ۴ کیلوگرم کاهش داد، بلکه برای ساخت کفش‌های ورزشی سبک و ضد حریق نیز مورد استفاده قرار گرفت.

۱۵- عایق خانگی تابشی

ناسا بیش از ۴۰ سال قبل فناوری سپر تابشی را برای عادی‌سازی دما در فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی توسعه داد، اما در سال ۲۰۰۴ بود که این فناوری در خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. فناوری مذکور به ایگل‌شیلد (Eagleshield) معروف است و از آن برای افزایش کارایی عایق‌بندی خانه استفاده می‌شود.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17682
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها