کشف دانشمندان درباره تغییرات تاریخی آب و هوای مریخ

یک تیم بین‌المللی فرانسوی-آمریکایی با استفاده از مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا تغییراتی تاریخی در آب و هوای مریخ بین دوره‌های خشک و مرطوب قبل از خشک‌ شدن کامل آن در حدود سه میلیارد سال پیش کشف کردند. آن‌ها از ابزار کنجکاوی موسوم به چم‌کم (ChemCam) برای مشاهده دقیق زمین شیب‌دار دامنه کوه آئولیس (Aeolis) از فاصله دور بهره بردند؛ تحلیل‌ها نشان داد با حرکت به‌سمت بالا از این بسترهای رسوبی که چند صد فوت ضخامت دارند، آرایش آن‌ها به‌شدت متفاوت می‌شود.

محققان در بالای رس‌های رسوب‌یافته که پایه کوه آئولیس را تشکیل می‌دهند، ساختارهای گسترده، بلند و بسترهای ضربدری را مشاهده کردند که این امر به‌معنی مهاجرت تپه‌های شنی به‌وسیله باد در یک دوره طولانی و خشک آب و هوایی است. آب و هوای مریخ تا زمانی که این سیاره به‌طور کلی خشک شود و به‌‌شکل امروزی دربیاید، احتمالا چندین نوسان وسیع بین پوشش رودخانه و دریاچه با شرایط خشک داشته است.

باتوجه‌به یافته‌های این مطالعه می‌توان گفت اکنون حیات در مریخ جایی نداشته باشد، اما در گذشته احتمالا چنین نبوده است. مریخ‌نورد کنجکاوی در مرحله طولانی ماموریت خود ممکن است با بالا رفتن از دامنه کوه آئولیس اقدام به حفاری انواع مختلف بسترها کند. این مطالعه بر لزوم تطابق سطح‌شناسی مریخ با مدل‌های جوی تاکید دارد و با استفاده از داده‌های این مریخ‌نورد می‌توان به بررسی لایه‌های مختلف بستر رسوبی سیاره سرخ پرداخت.