کشف کوازار دوتایی درحال ادغام در مرکز کهکشانی دور

اخترشناسان با کمک تلسکوپ فضایی هابل ناسا و تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA) موفق به کشف دو جفت کوازار (Quasar) درحال ادغام در مرکز کهکشانی دور با قدمت ۱۰ میلیارد سال شدند. این کوازار‌ها آن‌قدر به یکدیگر نزدیک‌اند که به‌نظر می‌رسد یکی باشند، اما طبق تصاویر هابل جفت هستند.

با نزدیک شدن بسیار زیاد کهکشان‌ها به یکدیگر امکان برخورد آن‌ها با هم وجود دارد که این برخورد می‌تواند باعث ازبین‌رفتن یکی از آن‌ها یا ادغامشان در یکدیگر شود و کهکشان بزرگتری را ایجاد کند؛ اما گاهی در موارد بسیار نادر، که هر دو کهکشان ممکن است دارای کوازار باشند، می‌توانند نورانی‌تر از بقیه کهکشان‌ها بدرخشد. یو شن (Yue Shen)، محقق دانشگاه ایلینوی در اِربانا—شَمپِین (University of Illinois at Urbana—Champaign) آمریکا، می‌گوید: «تخمین زده می‌شود در جهان دوردست به‌ازای هر هزار کوازار یک جفت وجود داشته باشد، بنابراین یافتن این کوازارهای مضاعف مانند یافتن سوزن در انبار کاه است!»

همچنین نادیا زاکامسکا (Nadia Zakamska)، پژوهشگر دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University) آمریکا، عنوان می‌کند: «این واقعا اولین نمونه از کوازار‌های جفت محسوب می‌شود که در هنگام اوج دوران شکل‌گیری کهکشان‌ها رویت شده است و با استفاده از آن‌ها می‌توان ایده‌های خوبی در مورد چگونگی کنار هم قرار گرفتن سیاه‌چاله‌های بزرگ به‌دست آورد.»